SEO

Yeni Siteler İçin SEO Rehberi: Neler Yapılmalı?

1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Bu SEO rehberi ile siz de yeni açtığınız ve sıfırdan kurduğunuz bir sitede SEO için başlangıçta neler yapabileceğinizi öğrenebilirsiniz! Yeni açılan bir internet sitesinde yapılması gereken temel SEO çalışmaları, iyi bir başlangıç yapmak için oldukça önemlidir. Sıfırdan yayın hayatına başlayan ve temel SEO çalışmalarıyla sağlam temeller üzerine kurulacak bir internet sitesi, ilerleyen süreçteki SEO çalışmalarında da kolaylık sağlar.

Bu SEO Rehberi İle Neler Yapacağınızı Öğrenin

Bu içerikte yeni siteler için SEO’da neler yapılmalı konusunda bir SEO rehberi hazırladım. Aşağıdaki başlıkları inceleyerek başlangıçta neler yapabileceğinizi bu SEO rehberi ile öğrenebilir ve fikir sahibi olabilirsiniz. İşte hazırladığım SEO rehberi sizlerle…

taranabilirlik-ve-indekslenebilirlik

Taranabilirlik ve İndekslenebilirlik

Bir site için taranabilirlik ve indekslenebilirlik SEO açısından en kritik konudur. Sitenizin Googlebot tarafından taranmaması, dizine eklenemeyeceğiniz anlamına gelir ve bu da sizin için olabilecek en kötü durumdur. Bunun önüne geçmek için sayfalarınızın taranabilmesini ve indekslenmesini engelleyen hiçbir şeyin olmadığından emin olmanız gerekmektedir.

mobil-kullanilabilirlik

Mobil Uyumluluk ve Kullanılabilirlik

Her geçen gün artan mobil kullanım oranıyla birlikte adeta masaüstü kullanımı geride bırakıldı. Günümüzde internet aramalarının büyük bir bölümü mobil cihazlardan yapılmakta ve internet trafiği de mobile dönmüş durumda. Bunun farkında olan Google, mobil öncelikli indeksleme güncellemesiyle birlikte mobile ne kadar önem verdiğini göstermiş oldu. Bu güncelleme sonrasında ziyaretçilerine iyi bir mobil deneyimi sunan siteler, arama sonuçlarında üst sıralarda listelenmeye başladı. Bundan dolayı sitelerinize gelen Googlebot’un veya ziyaretçilerinizin mobil platformlarda rahatça gezinmesi ve aradıklarını kolayca bulabilmesi önemli bir kriterdir.

sayfa-acilis-hizi

Sayfa Açılış Hızı Optimizasyonu

Ziyaretçilerinizin sitenizde tüm platformlardan hızlı ve rahat bir şekilde gezinmesi ve sitenizi rahatlıkla kullanabilmesi oldukça önemlidir. Yavaş yüklenen sayfalar, SEO konusunda sizi arama sonuçlarında geriye atabileceği gibi ziyaretçilerinizin de sayfalarınızı terk etmelerine yol açar. Özellikle Google’ın Hız Güncellemesi sonrasında sayfa açılış hızı SEO için önemli bir faktör haline geldi. Sayfa açılış hızınızı üst seviyelere çıkarmak, arama sonuçlarında rakiplerinizin önüne geçebilmek için oldukça önemlidir. Bundan dolayı CSS, JS, HTML sıkıştırmaları ve resim optimizasyonlarıyla birlikte gerektiği durumlarda CDN kullanımına da başvurabilirsiniz.

site-haritasi-sitemap

Site Haritası

Site haritaları, arama motoru botlarının sitenizdeki tüm URL’leri görüntülemesini sağlayan XML uzantılı bir dosyadır. Sitenizdeki tüm URL’leri site haritaları üzerinden sunabilir, bu URL’lerdeki içeriklerin son güncelleme tarihlerini ve önem derecesi gibi bilgileri Googlebot’a verebilirsiniz. Bundan dolayı mutlaka site haritalarınızı oluşturmalı ve Google Search Console üzerinden Google’a tanıtmalısınız.

robots-txt-dosyasi

Robots.txt Dosyası

Robots.txt dosyası, botların sitenizdeki hangi dizinlere erişip erişemeyeceğini belirten bir komut dosyasıdır. Allow ve Disallow komutlarıyla istenilen bir dizine botların erişimi için izin verilebilir veya izin verilmeyebilir. Belirtilen komuta göre botlar bu dizinlere erişip erişemeyeceğini anlamaktadır. Özellikle SEO’da önemli bir optimizasyon olan tarama bütçesi optimizasyonu çalışmalarında Robots.txt dosyası üzerinden Googlebot’un erişmesine izin vermediğimiz dizinler belirtilir. Robots.txt dosyanızı oluşturduktan sonra Google Search Console üzerinden Gogle’a tanıtmalısınız.

http-sayfa-yanit-kodlari

HTTP Sayfa Yanıt Kodlarının Kontrolü

Sayfa yanıt kodları, bir sayfaya erişildiğinde sayfanın verdiği tepkiyi göstermektedir. Örneğin 2xx, 3xx, 4xx ve 5xx uzantılı yanıt kodları bulunmaktadır. Eğer bir sayfanın açılışında herhangi bir sorun yoksa 200 yanıt kodu ile açılır ve bir problem olmadığını ifade eder. Eğer bir sayfanın açılışında yanıt kodu 301 veya 302 ise bu sayfanın başka bir sayfaya yönlendiğini gösterir ve girmek istediğiniz URL, başka bir yere yönlenir. 404 gibi hata kodları ise artık ulaşmaya çalıştığınız URL’in bulunmadığını ifade eder. Son olarak da 500 gibi yanıt kodları da, sunucuda meydana gelen bir hatadan dolayı o sayfaya ulaşamadığınızı gösterir. Bu sorunları ortadan kaldırmak için tüm sayfalarınızın yanıt kodlarını taramalı ve ters giden durumları düzelterek çalışan tüm sayfalarınızın 200 yanıt koduyla karşınıza çıktığından emin olmalısınız.

anahtar-kelime-arastirmasi

Doğru Anahtar Kelimelerin Tespiti

Organik arama sonuçlarından trafik elde etmek için başlangıçta yapılması gereken önemli çalışmalardan biri de anahtar kelime araştırmasıdır. Eğer hedef kitlenizin hangi anahtar kelimeler ile sorgu yaptığını tespit edemez ve buna yönelik içerik üretemezseniz, aldığınız trafik rakamları düşük kalacak ve tam anlamıyla iyi bir dönüş alamayacaksınız. Bu yüzden anahtar kelime araştırmasında kitlenizin hangi anahtar kelimeleri kullandığını iyi analiz etmeniz ve aranma hacimleri ile soruları gözden geçirmeniz çok önemlidir.

seo-dostu-URL

SEO Dostu URL Kullanımı

Hedeflediğiniz anahtar kelimelerin ilgili iniş sayfasının URL’inde bulunması bir SEO faktörüdür. Google’ın sayfayı tararken dikkat ettiği bir sinyal olan SEO dostu URL, anahtar kelimenizde yükseliş görmeniz için dikkat etmeniz gereken bir faktördür. Örneğin “SEO Uzmanı” ifadesiyle ilgili bir içerik üretirken URL’inizde “/seo-uzmani/” ifadesi yer almalıdır. Hatalı bir kullanıma örnek vermek gerekirse “SEO Uzmanı” ifadesiyle ilgili sayfanızın URL’inde “/page?id=234234/” gibi bir ifade olmaması gerekmektedir.

sayfa-baslik-ve-aciklamalari

Başlıklar ve Açıklamalar

SEO’da meta title ve meta description adlarıyla karşımıza çıkan sayfa başlıkları ve açıklamaları, organik arama sonuçlarından trafik elde etmeniz için oldukça önemlidir. İlgili anahtar kelimelerinizi sayfa başlıklarınızın en başında kullanmak ve açıklamalarınızda yer vermek, sıralamada pozisyon kazanmanız için büyük avantaj sağlayabilir. Anahtar kelimelerinizle birlikte ziyaretçileri harekete geçirtebilecek ve sitenize tıklama yaptırabilecek ifadeler kullanarak da CTR (tıklama oranı)’ı arttırmanız mümkündür.

Canonical Kodları

Canonical kodları, içeriği birbiriyle aynı veya aşırı oranda benzer olan sayfaların Google’da kopya içerik yaratmaması için Googlebot’a gösterilen bir yapısal koddur. Örneğin “araba fiyatları” konusunu iki farklı sayfada aynı veya birbirine çok benzeyen içeriklerle anlatıyorsanız, burada bir tercih yaparak bir sayfanızı asıl sayfanız olarak belirlemeli ve diğer sayfanızdan asıl sayfanıza Canonical kodu vermeniz gerekecektir. Böylece Google’ın gözünde kopya içerik kullanımı algısının önüne geçmiş olacaksınız.

Örnek Canonical kodu: <link rel=”canonical” href=”https://www.anilzengin.com.tr/seo-uzmani” />

Sayfa İçi Heading Dengesi

Sayfalarınızdaki içeriklerde kullandığınız ara başlıklarda ilgili Heading (H1, H2, H3, H4, H5, H6) etiketlerini kullanmanız oldukça önemlidir. Her sayfanın 1 adet H1 etiketi olmalı ve bu H1 etiketi kesinlikle anahtar kelimeniz olmalıdır. Bundan sonra gelen diğer tüm başlık etiketleri hiyerarşik bir dengede ve ilgili anahtar kelimeyi kısmen içererek gelmelidir. Sayfa içinde bu şekilde başlık hiyerarşisini kurmanız ve anahtar kelimenizi kullanmanız önemlidir.

gizli-anlamsal-indeksleme-lsi

Gizli Anlamsal İndeksleme (LSI) Tekniği

Sayfalarınızda sunduğunuz bir içerikte hedeflediğiniz bir anahtar kelimenin eş anlamlısı, benzerleri, alt kategorileri ve yakın tabirleri hakkında da ifadeler yer alıyorsa, Google bu içeriğin ziyaretçilere faydalı olacağını düşünüyor. İşte burada gizli anlamsal indeksleme yani LSI tekniği devreye giriyor ve içeriklerimizi hazırlarken buna dikkat etmemiz gerekiyor. Örnek vermek gerekirse, hazırladığımız bir içerik “SEO” ile ilgili olsun. Bu içerikte “SEO teknikleri, iç SEO, dış SEO, SEO uzmanları, SEO nasıl yapılır, SEO fiyatları” gibi ifadelerle ilgili de içerik sunduğumuzda bu kelimelerde de Google bizim bu içeriğimizle ziyaretçilere faydalı olacağımızı düşünerek arama sonuçlarında pozisyon kazandırıyor ve böylece bu içeriği farklı sorgularda ziyaretçilere gösteriyor. Bu da bize organik trafik sağlıyor. Gizli Anlamsal İndeksleme (LSI) konusunda anahtar kelimeleri tespit etmek için çeşitli SEO araçları kullanabilir veya doğrudan Google ilgili aramalar bölümünden kelime tespiti ve keşfi yapabilirsiniz.

zengin-icerik

Zengin İçerik Kullanımı

Zengin içerik kavramı, özellikle son Google algoritma güncellemeleri sonrasında karşımıza daha fazla çıkıyor ve her geçen gün SEO’da daha da önem kazanıyor. Sayfalarınızda kullanıcılara sunduğunuz içeriklerde cömert olmaktan çekinmemeniz SEO için önemlidir ve size avantaj sağlayacaktır. Bir konuyu anlatırken tamamıyla ele almak, resim ve videolarla desteklemek, alıntılar, infografikler, tablolar ve madde işaretleriyle desteklemek, ziyaretçilerinize daha fazla bilgi aktarımı yapmak için önemlidir. İçeriklerinizde mutlaka zenginlikten kaçınmayın ve olabildiğince ziyaretçilerinize detay ve bilgi aktarımı yapın.

resim-alt-etiketleri

Resim Alt Etiketleri Uygunluğu

Sayfalarınızda kullandığınız görsellerin alt etiketlerine görselin neyle ilgili olduğunu veya görselde ne bulunduğunu Google’a anlatmanız avantajlı olacaktır. Örneğin sayfanızda kullandığınız bir resimde oyun oynayan bir çocuk yer alıyorsa, alt etiketine “oyun oynayan çocuk” ifadesini yerleştirmeniz size fayda sağlayacaktır. Her ne kadar Google botları yapay zeka yardımıyla görselde ne olduğunu otomatik olarak algılasa da, Googlebot’a bu şekilde yardımcı olmak yararınıza olacağı gibi, görsel arama sonuçlarında da üst sıralarda yer almanıza olanak sağlar.

site-ici-linkleme

Site İçi Linkleme

Site içi linkleme, sitenize giriş yapan bir Googlebot’un veya bir ziyaretçinin, daha fazla sayfaya göz atması için kullanılan bir çalışmadır. Sayfalarınız ve içerikleriniz arasında birbirine bağlantı vermek, ziyaretçilerin ve özellikle Googlebot’un daha fazla sayfa gezmesine ve taramasına olanak sağlayabilir. Bundan dolayı başta en önemli sayfalarınız olmak üzere, sitenizdeki sayfalar arasında birbiriyle linkleme yapmanız avantajlıdır.

AMP-SEO

AMP Kullanımı

Accelerated Mobile Pages (AMP) Google’ın bir teknolojisidir ve dilimize Hızlandırılmış Mobil Sayfalar adıyla çevrilmiştir. AMP teknolojisi ile birlikte arama sonuçlarından sitenize mobil platformlardan gelen bir kullanıcı, sitenizde çok daha hızlı açılan ve yüklenen bir sayfaya gelir ve böylece mobil kullanıcı deneyimi, hız açısından üst seviyeye çıkar. Google, AMP teknolojisini kullanan sitelere arama sonuçlarında üst sıralarda yer vererek bir ödüllendirme yapabilmektedir. Bundan dolayı içeriklerinizin ve sayfalarınızın AMP sürümlerinin olması oldukça önemlidir.

Yeni siteler için SEO rehberi yazım burada sona eriyor. Hazırladığım bu SEO rehberi ile, sıfırdan kurulan yeni bir site için temelde yapılması gereken SEO çalışmaları hakkında bilgi vermeye çalıştım. İçerikle ilgili ve anlattığım bu çalışmalar hakkında merak ettikleriniz varsa bunu yorum kısmına belirtebilir ve bir tartışma ortamı yaratabilirsiniz.

SEO hakkında merak ettikleriniz, sorularınızın cevapları ve en güncel SEO yazılarını okumaya devam etmek için https://www.anilzengin.com.tr/seo/ sayfasını hemen ziyaret edin!

Etiketler

Anıl Zengin

Eğitim hayatımı İstanbul Kültür Üniversitesi'nden mezun olarak tamamladım. 6 yıldır dijital pazarlama sektöründe birbirinden farklı projelerde çeşitli yer aldım. Önce Habertürk SEO ekibinde, sonrasında Peakment Digital'de SEO uzmanı olarak bulundum. Şu anda da 360 Ajans'ta Head of SEO pozisyonunda birçok farklı projede görev alıyorum.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorum göndererek Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.
Yukarıdaki yorum kutucuğu; adınızı ve soyadınızı, e-posta adresinizi ve internet sitenizi toplar. Toplanan bu veriler sitemizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmaktadır. Yorumunuzu gönderdiğiniz takdirde, bilgilerinizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmasına izin vermiş sayılırsınız.

Başa dön tuşu