SEO

Yapılandırılmış Veri (Structured Data) Nedir?

Yapılandırılmış Veri (Structured Data), SEO‘da sıkça karşımıza çıkan ve arama motorlarının bir sayfadaki içeriği daha iyi anlamlandırmasına ve yorumlamasına imkan tanıyan kod yapılarıdır. Arama motorları, yapılandırılmış veri dahilindeki kodları önceden yayınlar ve site sahipleri de sayfalarında bu kod yapılarıyla uygun olan bölümleri uyumlu şekilde işaretler ve arama motorlarına sunar. Bu aşamadan sonra arama motoru botları sayfayı tarar ve işaretlemesi doğru olan yapılandırılmış verileri tanımlar.

Yapılandırılmış Veri (Structured Data) Ne İşe Yarar?

  1. Yapılandırılmış veri kodları, sayfanızdaki içeriğin daha detaylı ve anlaşılır olarak arama motorlarına sunulmasını sağlar.
  2. Organik arama sonuçlarında çeşitli snippetlar ile gösterilmenize olanak sağlar.
  3. Arama sonuç sayfasında başlık ve açıklama kısımlarından hariç olarak kullanıcıların dikkatini çekebileceğiniz bir alana sahip olabilirsiniz. (Puan, stok, fiyat vb.)
  4. Veri işaretlemesiyle sayfalarınız arama motoru botları tarafından daha verimli bir şekilde taranır, bir nevi arama motoru botlarına yardımcı olmuş olursunuz.
  5. İçeriğinizdeki detayları (örneğin fiyat bilgisi, stok bilgisi, soru ve cevaplar, değerlendirmeler) arama motorlarına belirtmeniz için gereklidir ve arama sonuçlarında bunlara yer verilmesi sağlanır.

Schema.org Nedir?

Google, Microsoft, Yahoo ve Yandex tarafından ortak olarak geliştirilen Schema.org adlı internet sitesi, bir internet sitesinde kullanılabilecek ve arama motorları tarafından okunabilmesi mümkün olan tüm Yapılandırılmış Veri işaretlemelerini toplu olarak görmenizi sağlayabilen bir platformdur. Bu platformda Yapılandırılmış Veri işaretlemeleri çeşitli kategorilerde kullanıcılara ücretsiz olarak sunulur. Bir veri işaretlemesinin detayını kontrol ettiğinizde bu veri işaretlemesine dair bilgilendirici metinler ve sitenizde nasıl kullanacağınıza dair talimatları görüntüleyebilirsiniz.

schema-org
Schema.org

Ayrıca, Schema.org barındırdığı veri işaretlemeleri ile site sahipleri ve yazılımcılar için adeta bir rehber konumundadır. Veri işaretlemeleriyle ilgili hiç bilginiz yoksa ve internet sitenizde hangi veri işaretlemesini kullanacağınızı bilmiyorsanız, Schema.org sitesindeki kategoriler sizi doğru sonuçlara götürecektir ve sayfalarınızdaki içerik türüne göre hangi veri işaretlemelerini uygulamanız gerektiğini size sunacaktır.

JSON-LD Nedir?

Yapılandırılmış Veri konusunda sıkça karşımıza çıkan bir ifade olan “JSON-LD”, Javascript tabanlı bir Schema.org işaretlemesidir ve bir sayfada kullanacağımız yapılandırılmış veri işaretlemesini yazacağımız kod dilidir. JSON-LD, ayrıca Google tarafından tavsiye edilen ve arama motorları tarafından okunarak tanımlanan bir koddur. Örnek bir JSON-LD kodu aşağıdaki gibidir;

<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “Person”,
“address”: {
“@type”: “PostalAddress”,
“addressLocality”: “Istanbul”,
“addressRegion”: “TR”,
“postalCode”: “34025”,
“streetAddress”: “343. Sokak, Anıl Apartmanı No: 23”
},
“colleague”: [
“http://www.xyz.edu/students/anilzengin.html”,
“http://www.xyz.edu/students/anilzengin.html”
],
“email”: “mailto:info@anilzengin.com.tr”,
“image”: “anilzengin.jpg”,
“jobTitle”: “SEO Uzmanı“,
“name”: “Anıl Zengin“,
“telephone”: “(539) 205 9391”,
“url”: “https://www.anilzengin.com.tr/”
}
</script>

Yapılandırılmış Veri Bir SEO Kriteri Midir ve Sıralamayı Etkiler Mi?

Uzunca bir süredir SEO topluluklarında yapılandırılmış veri kullanmanın bir önemli SEO kriteri olduğu ve kullanılmadığı durumunda pozisyon kayıpları ve organik trafikte düşüş gibi konular iddia edilmekte.

Ancak konuyla ilgili geçtiğimiz günlerde Google tarafından yapılan açıklamada “İçerik sahipleri, web sayfalarını geliştirmek için yapılandırılmış verileri *isteğe bağlı* bir yol olarak kullanabilir. Ancak bunun sıralama üzerinde hiçbir etkisi yoktur. Bunu kullanmak, zaten iyi sıralanan sayfaların potansiyel ziyaretçiler için daha çekici görünmesine yardımcı olabilir.” ifadeleri kullanıldı ve bu açıklamayla Yapılandırılmış Veri (Structured Data) konusunun bir SEO kriteri olmadığı ve sıralamayı etkilemediği belirtildi.

Ayrıca konuyla ilgili olarak Google’dan Danny Sullivan, yemek tarifi veri işaretlemesi ile ilgili bir tartışma esnasında Yapılandırılmış Veri’nin Google’daki sıralamayı etkilemediğini belirtti.

Yapılandırılmış Veri (Structured Data) İşaretlemesinde Nelere Dikkat Edilmeli?

  1. Her şeyden önce bir sayfada kullandığınız veri işaretlemesi, hatasız olmalı ve sorunsuz bir şekilde çalışmalıdır. Hata veren bir işaretlemeyi arama motorları kabul etmez ve bir işinize yaramaz. Bundan dolayı kullanacağınız yapılandırılmış veri işaretlemesi kodlarının sorunsuz bir şekilde çalışmasını sağlamalısınız.
  2. İkinci olarak, bir sayfada kullandığınız yapılandırılmış veri işaretlemesinin sayfanızla alakalı olması önemli bir konudur. Sayfanızdaki içerikle alakası bulunmayan bir yapılandırılmış veri işaretlemesini tanımlamanız olumsuz etki yaratabilir.
  3. Search Console’daki hatalara dikkat etmeli ve oluşabilecek yapılandırılmış veri hatalarını mümkün olan en kısa sürede düzeltmeniz gerekir.

Yapılandırılmış Veri (Structured Data) Testi Nasıl Yapılır?

Yapılandırılmış Veri (Structured Data) testi için Google’ın kullanıcılara ücretsiz olarak sunduğu bir araç bulunmaktadır ve adı “Yapısal Veri Test Aracı”dır. Burada bir URL’inizdeki yapısal veri işaretlemesini doğrudan kontrol edebilir ya da URL kullanmak yerine doğrudan yapısal veri kodunu kullanarak da kodun düzgün olup olmadığını inceleyebilirsiniz.

yapisal-veri-test-araci
Google’ın Yapısal Veri Test Aracı

Yapısal Veri Testi Aracı’nda taradığınız bir URL’de ya da bir yapısal veri kodunda hata bulunması durumunda sağ bölümde size kırmızı bir şekilde belirtilir. Sekmeyi açtığınızda da alt bölümde ilgili yapısal veri kodunun hatasıyla ilgili detay verilir. Verilen bu detaya göre de yapısal veri kodunuzdaki hataları gidebilir ve tamamen doğru bir şekilde çalışan yapısal veri kodunu elde edebilirsiniz.

Google’ın Yapısal Veri Test Aracı’na gitmek için https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=tr bağlantısına tıklayabilirsiniz.

En Çok Kullanılan Yapılandırılmış Veri İşaretlemeleri

İnternet siteleri, sayfalarındaki içerik türlerine göre farklı yapısal veri kodları kullanabilirler. Örneğin bir e-Ticaret sitesi ile bir blog sitesinin kullandığı yapısal veri kodları arasında farklar bulunmaktadır. Zira birisi ürününün detaylarını tanıtmak için, diğeri de içeriğini daha kapsamlı sunabilmek için farklı yapısal veri kodlarını kullanacaktır. Aşağıda, günümüzde internet sitelerinde en çok kullanılan yapısal veri işaretlemelerini görebilirsiniz.

Breadcrumbs (İçerik Haritaları)

Sayfalarınızda kullandığınız içerik haritaları (yani breadcrumbs) arama motorlarına tanıtmanız gereken temel bir yapısal veri kodudur. Eğer sitenizde “Ana Sayfa > Kategori > Sayfa” şeklinde bir hiyerarşi gösteren Breadcrumbs (İçerik Haritaları) kullanıyorsanız, Schema.org’da da görebileceğiniz “BreadcrumbList” adlı yapısal veri kodunu kullanmanız ve sitenize uygulamanız gerekecektir.

Product (Ürün)

Eğer bir E-Ticaret sitesine sahipseniz ve ürünlerinizi listeliyorsanız, Product (Ürün) yapısal veri işaretlemesini kullanmanız gerekecektir. Ürününüzdeki fiyat bilgisi, indirim/kampanya bilgisi, stok durumu, ürün görseli, ürün adı, ürün markası, ürün değerlendirmesi, fiyat para birimi ve buna benzer detayları Product yapısal veri işaretlemesini kullanarak arama motorlarına bildirebilirsiniz. Bu sayede arama sonuçlarında da ürünlerinizin bazı bilgilerinin görünmesini sağlayabilirsiniz.

FAQ (Sıkça Sorulan Sorular)

Özellikle son zamanlarda bir hayli kullanılan ve sesli aramalar için de kullanılması tavsiye edilen bir veri işaretlemesi olan FAQ (Sıkça Sorulan Sorular) ile sayfalarınızda kullandığınız sıkça sorulan sorular bölümlerini arama motorlarına tanıtabilirsiniz. Bu sayede organik sonuç sayfasında tıklamaya teşvik edici bir görünüm elde edebilir ve organik trafiğinizin artmasına olanak sağlayabilirsiniz.

How-To (Nasıl Yapılır?)

Bir içerikte bir şeyin nasıl yapıldığına dair detay veriyorsanız, How-To (Nasıl Yapılır?) veri işaretlemesi tam size göre. How-To yapısal veri işaretlemesiyle adım adım anlattığınız bir “nasıl yapılır?” konusunu arama motorlarına tanıtabilir ve arama sonuç sayfasında dikkat çeken bir görünüm ile kullanıcılarla buluşabilirsiniz. Hem organik trafiğinizi arttırmak hem de sesli aramalara hazırlık açısından How-To yapısal veri işaretlemesini kullanmanız tavsiye edilir.

Logo

Logonuzu arama motorlarına tanıtmak için kullanacağınız Logo veri işaretlemesi, her şeyden önce marka bilinirliğiniz açısından oldukça önemlidir. Google arama sonuçlarında ve bilgi kutucuğunda kuruluşunuza yönelik Google’ın bir görsel kullanması için logonuzu tanıtmak markanız için faydalı olacaktır.

Event (Etkinlik)

Eğer bir sayfanızda ya da sayfalarınızda etkinlikler hakkında bilgi veriyorsanız, Event (Etkinlik) adlı veri işaretlemesi yardımıyla etkinliğe dair birçok detayı arama motorlarına tanıtabilirsiniz. Etkinliğin adı, yeri, saati, detayı ve daha birçok çeşitli bilgiyi bu şekilde arama motorlarına bildirebilirsiniz. Kullanacağınız Event veri işaretlemesiyle birlikte arama sonuç sayfasında dikkat çekici bir görünüm elde ederek kullanıcıları tıklamaya teşvik edebilir, ayrıca sesli aramalardan trafik elde edebilirsiniz.

Recipe (Yemek Tarifi)

Son zamanlarda artış gösteren ve ilgi çeken yemek tarifi sitelerinin kullandığı bir veri işaretlemesi olan Recipe (Yemek Tarifi) ile, bir yemek tarifini anlatırken arama motorlarına da tarifle ilgili detayları sunabilirsiniz. Kullanılan malzemeler, kullanıcı puanları, pişirme ve hazırlık süreleri, besin değerleri ve buna benzer çeşitli bilgileri arama motorlarına tanıtmak için Recipe yapısal veri işaretlemesini kullanmanız önerilir. Eğer yemek tarifleriyle ilgili bir internet siteniz varsa, sesli aramalar ve organik arama sonuçlarından trafik elde etmeniz için bu yapısal veri işaretlemesini kullanmanız önemlidir.

SEO hakkında merak ettikleriniz, sorularınızın cevapları ve en güncel SEO yazılarını okumaya devam etmek için https://www.anilzengin.com.tr/seo/ sayfasını hemen ziyaret edin!

Anıl Zengin

6 yıldır dijital pazarlama sektöründe birbirinden farklı projelerde yer aldım. Eğitim hayatımı İstanbul Kültür Üniversitesi'nden mezun olarak tamamladım. Sırasıyla Haberturk.com, Peakment Digital ve 360 Ajans'ta SEO Uzmanı olarak görev aldım. Şu anda da boosmart - Pazarlama Zekası ve Performans Pazarlaması Ajansı'nda SEO Uzmanı olarak görev alıyorum.

İlgili Makaleler

12 Yorum

  1. Üzerine ciddi uğraşılmış bir yazı olmuş, fazlasıyla anlaşılır. Elinize sağlık, darısı başımıza diyebileceğim bir bilgi birikimi gerçekten. Takipteyim, yolunuz açık olsun :)

  2. Yapılandırılmış verinin seo üzerine etkisi olmadığını öğrendim sayenizde, için rahatladı. Pek anlamadığım bir konu üzerine vakit ayırmak istemiyordum çünkü.

  3. İçerik için teşekkürler, web sitelerinde yapılandırılmış verilerin kullanılması özellikle sesli arama sonuçlarını etkiliyor tarzı söylemler bulunuyor. Bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz?

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorum göndererek Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.
Yukarıdaki yorum kutucuğu; ad - soyad, e-posta adresi ve internet site bilgilerini toplar. Toplanan bu veriler sitemizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmaktadır. Yorumunuzu gönderdiğiniz takdirde, bilgilerinizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmasına izin vermiş sayılırsınız.

Başa dön tuşu