SEO

Tarama Bütçesi (Crawl Budget) Nedir ve Nasıl Optimize Edilir?

Tarama Bütçesi (Crawl Budget), arama motoru botlarının bir sitede günlük olarak kaç sayfayı ziyaret ettiğini belirten bir SEO terimidir. Arama motoru botlarının sitenizde günde kaç sayfayı tarayacağı değişkenlik göstermektedir ve sabit bir rakamı yoktur. Günlük taranan sayfa sayısı, sitenizin sahip olduğu backlink kalitesine, SEO performansına, toplam sayfa sayınıza ve sitenizin boyutuna göre değişiklik gösterir. Bundan dolayı da bu sınırlı miktardaki tarama bütçesini (crawl budget) verimli kullanabilmek adına optimizasyon yapmamız gerekir.

Tarama Bütçesi (Crawl Budget) Optimizasyonu Ne İşe Yarar?

Tarama bütçesi optimizasyonu ile birlikte arama motoru botları, kısıtlı olan tarama bütçemiz kapsamında sitemizdeki gereksiz ve değersiz sayfalar yerine değerli ve bizim için önemli olan sayfaları tarar ve indeksler. Bu kapsamda, tarama bütçesinin doğru optimize edilmesiyle birlikte organik trafikte artış ve anahtar kelime pozisyonlarında iyileşme meydana gelir.

Tarama Bütçesi (Crawl Budget) Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Tarama bütçesi (crawl budget) optimizasyonu için yapılması gereken çalışmalar ve kontrol edilmesi gereken bazı konular mevcuttur. Bu çalışmaların ve iyileştirmelerin ardından tarama bütçesi için amaçlanan noktaya ulaşma konusunda ciddi bir adım atılmış olunur. Aşağıda tarama bütçenizi optimize etmek çin yapabileceğiniz çalışmalar yer almaktadır.

tarama-butcesi-crawl-budget-optimizasyonu-nasil-yapilir

Sayfa Açılış Hızınızı Optimize Edin

SEO’nun olmazsa olmaz konusu haline gelen ve son zamanlarda önemi artan sayfa açılış hızı konusu, tarama bütçesi optimizasyonu yaparken de hayat kurtarıcı önemli bir faktördür. Sayfalarınızın tüm cihazlarda hızlı yüklenmesi ve mümkün olan en iyi düzeyde olması, tarama bütçenizin iyileşmesine ve SEO performansınızın artmasına yardımcı olacaktır.

Sitenizin Mimari Yapısını İyileştirin

Sitenizdeki hiyerarşik düzende en küçük yapı taşından başlayarak ana kategorilere ve ardından sayfalara doğru bir zincir şeklinde sitenizin mimari yapısını iyileştirin. Temiz kodlama sağlayın ve gereksiz kod öbeklerinden kaçının. Ayrıca hem sayfa hızını hem kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyebilecek embed ve benzeri yapılardan sitenizi kurtarın.

Gereksiz ve Değersiz Sayfaları İndeksten Düşürün

Sitenizde hiçbir organik trafik beklentinizin olmadığı sayfaları arama sonuçlarından düşürerek tarama bütçenizi ferahlatabilirsiniz. Özellikle etiket sayfaları, kurumsal içerikli sayfalar (vizyon, misyon gibi) ve buna benzer şekilde değersiz olan sayfalarınızda “noindex” etiketi kullanın ve indeksten düşürün. Ayrıca bu dizinleri/sayfaları Robots.txt dosyanızdan da engelleyerek taranmasının önüne geçebilirsiniz.

Site Haritanızı Optimize Edin

Site haritanızda olmaması gereken sayfalarınız bulunuyorsa, bu sayfaları acil olarak site haritanızdan çıkarın. Siteniz için sıfırdan bir site haritası oluşturarak yalnızca indekslenmesine gerek olan ve organik trafik açısından önemli olan sayfalarınızı site haritanıza dahil edin. 404 hatası veren, artık ulaşılamayan ve site haritanızda olmaması gereken sayfaları çıkararak tarama bütçenizi ferahlatabilirsiniz.

Yetim (Orphan) Sayfaları Tespit Edin ve İyileştirme Yapın

Sitenizde mevcut olan fakat hiçbir yerden linklenmeyen yetim (orphan) sayfalarınızı tespit edin ve bu sayfaların sitenizde uygun olan bölümlerden link alarak ulaşılabilir hale gelmesini sağlayın. Örneğin menüden, footer alanından, sidebar alanından ya da içeriklerinizin içinden linklemeler uygulayarak yetim sayfalarınızın bulunabilir hale gelmesini sağlayabilirsiniz. Bu sayede bu sayfaların arama motoru botları tarafından keşfedilmesi daha kolay olacaktır.

Kopya İçerik Kullanmaktan Kaçının ve Özgün Olun

Son Google algoritma güncellemelerinden de anlayabileceğimiz gibi SEO’da olmazsa olmaz diyeceğimiz konulardan biri de özgün ve verimli içerikler üretmektir. Eğer içeriklerinizde özgün davranmak yerine kopya içerik kullanıyorsanız ve bu şekilde bir spam halindeyseniz, bu davranıştan derhal vazgeçin ve kopya içeriklerinizi özgün içeriklerinizle iyileştirin. Kopya içerik kullanmanız sayfalarınızın arama motoru botları tarafından taranmayacağı ve indekslenmeyeceği anlamına gelir. Bu da size hem pozisyon hem de organik trafik kaybı yaşatacaktır.

Basit ve Kalitesiz İçeriklerinizi İyileştirin

Kaliteli ve zengin içerik üretmek, tarama bütçesi ve SEO performansınız için olumlu bir davranıştır. Özellikle son Google algoritma güncellemeleri, site sahiplerine kaliteli içerik konusunun ne kadar önemli bir hâle geldiğini bir kere daha göstermiş durumdadır. Hâl böyleyken içeriklerinizi kaliteli ve zengin tutmamak, hem SEO performansınızı hem de tarama bütçenizi olumsuz etkiler. Bundan dolayı içeriklerinizi kaliteli, özgün ve zengin tutmaya özen göstermelisiniz.

Gereksiz Yönlendirmeleri Kaldırın

Eğer sitenizde gereksiz yönlendirmeler kullanıyorsanız ve bu yönlendirmelerin sayısı 3’ü aşıyorsa, burada ciddi bir sorun vardır ve acilen çözmeniz gerekir. Sayfalarınızı taramak için siteniz gelen arama motoru botlarının 3’ten fazla yönlendirmeye maruz kalması, tarama bütçeniz için olumsuz bir etkidir. Yönlendirmelerinizde her zaman ilk URL’yi zincirdeki son URL’ye yönlendirin ve gereksiz yönlendirmelerin önüne geçin.

404 Hatalarını Tespit Edin ve Düzeltin

Search Console’da görebileceğiniz tarama hatalarından olan 404 hatalarını tespit ederek çözüme kavuşturmanız, tarama bütçesi optimizasyonu için olumlu bir iyileştirme olacaktır. Bir sayfanın artık orada olmaması durumunda bilindiği üzere 404 hata kodu döndürülür ve boş bir 404 sayfası açılır. Bunu engellemek için 404 sayfalarınızı alakalı bir sayfaya yönlendirmeniz gerekecektir.

Site İçi Linkleme Kullanın

Arama motoru botları sitenizdeki sayfaları tararken site haritasını gözden geçirse de buna ek olarak dahili bağlantılar yani iç linkleme kullanmanız da önemlidir. Hem sayfa otoritesi hem de sayfalarınızın arama motoru botları tarafından daha kolay keşfedilebilmesi için sayfalarınız arasında bağlantı kullanmanızda fayda vardır.

Yukarıdaki ara başlıklarda, tarama bütçesi optimizasyonu için yapabileceğiniz çalışmalardan bahsettim. Özellikle çok URL’e sahip büyük bir internet siteniz mevcutsa ya da fazla sayılabilecek düzeyde ürünü olan bir E-Ticarte siteniz varsa, tarama bütçesi (crawl budget) optimizasyonu, sizin için hayati önem taşımaktadır.

SEO hakkında merak ettikleriniz, sorularınızın cevapları ve en güncel SEO yazılarını okumaya devam etmek için https://www.anilzengin.com.tr/seo/ sayfasını hemen ziyaret edin!

Etiketler

Anıl Zengin

6 yıldır dijital pazarlama sektöründe birbirinden farklı projelerde yer aldım. Eğitim hayatımı İstanbul Kültür Üniversitesi'nden mezun olarak tamamladım. Sırasıyla Haberturk.com, Peakment Digital ve 360 Ajans'ta SEO Uzmanı olarak görev aldım. Şu anda da boosmart - Pazarlama Zekası ve Performans Pazarlaması Ajansı'nda SEO Uzmanı olarak görev alıyorum.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorum göndererek Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.
Yukarıdaki yorum kutucuğu; ad - soyad, e-posta adresi ve internet site bilgilerini toplar. Toplanan bu veriler sitemizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmaktadır. Yorumunuzu gönderdiğiniz takdirde, bilgilerinizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmasına izin vermiş sayılırsınız.

Başa dön tuşu
Kapalı