Haberler ve Yenilikler

Sesli Asistanlar, Google Aramalarını Nasıl Değiştiriyor?

Bu içerik, Digital Report Dergisi’nin 3. sayısı (Aralık 2019 – Ocak 2020) için hazırlanmış ve dergide yayınlanmıştır. Digital Report Dergisi’ni Turkcell Dergilik, Türk Telekom e-Dergi, Vodafone Dmags, Issuu ve Magzter platformları üzerinden ücretsiz olarak okuyabilirsiniz.

Çeşitli platformlar tarafından yapılan araştırmalara göre, 2020 yılından itibaren Google aramalarının %40’tan daha fazlası sesli olacak ve insanlar sesli arama yapacak. Günden güne sesli asistanların popülerliğini ve kullanım oranını arttırması ile dalga dalga gelen sesli arama devri, kullanıcıların Google üzerinde yıllardan bu yana alıştığı arama yapma alışkanlığını ve davranışını tamamen evrimleştiriyor. Özellikle, Google’ın kendine ait sesli asistanı olan Google Assistant’ı yayınlamasıyla bu süreç daha da ivme kazandı.

Özellikle sesli asistanların akıllı telefonlarımızda hizmet verebilmesi, çok kolay bir şekilde sesli asistanlara ulaşarak komut verebilmemizi ve aklımızdaki eylemi kolayca yapabilmemizi sağlıyor. Gündelik hayata kattığı artıları ve avantajları bir kenara bırakacak olursak, işin arama motorları tarafından düşündüğümüzde sesli asistanların ve beraberinde gelen sesli aramaların Google arama sorgularını nasıl evrimleştirdiği de ortaya çıkıyor.

Dünyanın en çok kullanılan arama motoru pozisyonunda olan ve bir gün içerisinde milyonlarca sorgulamanın yapıldığı Google’da, arama sorguları ve insanların bir şeyi bulmak için kullandığı kelimeler artık günden güne değişiklik gösteriyor ve farklı bir şekle evrimleşiyor. Bu konuyu yazılı arama ve sesli arama olarak ele aldığımızda, kullanıcıların yazılı sorgularda farklı, sesli aramalarda farklı ifadeler kullandığını görebiliyoruz. Aynı konu üzerine sesli arama ve yazılı arama yapan bir kişi, iki aramada farklı ifadeler kullanarak Google arama sorgularının sesli aramaya uygun şekilde evrimleşmesine yol açıyor.

Örneğin, yazılı arama kullanırken “araba fiyatları” kelimeleriyle arama yapan kullanıcı, sesli aramada bu konuya ilişkin sorgulama yaparken “2019 model en uygun araba fiyatları” ifadesini kullanıyor. Buna benzer milyonlarca konuda arama sorguları bu şekilde değişiyor. İnsanların arama niyeti, yazı dili ile günlük konuşma dili arasındaki fark ve insanların Google’ı kullanma alışkanlığı gibi faktörler, arama sorgularının bu şekilde evrimleşmesine yol açan faktörler arasında.

Özetlemek gerekirse sesli asistanlarla beraber kullanımı artış gösteren sesli aramalar, kullanıcıların basit kelimelerle Google’da sorgulama yapmasını tarihe karıştırıyor. Kullanıcılar, tıpkı bir insana sorarcasına davrandığından dolayı sesli aramalarla yapılan sorgular ağırlıklı olarak soru cümlesi şeklinde oluyor ve gündelik konuşma tarzını yansıtıyor.

Kullanıcıların Sesli Asistanlara ve Sesli Aramalara İlgisi Ne Durumda?

Sesli asistanların hayatımıza girmesiyle kullanıcıların sesli aramalara yönelmesinde ilk başlangıçta küçük bir artış olsa da günümüzde bu oran çok ciddi seviyelerde. Amerika Birleşik Devletleri’ndeki internet kullanıcılarını baz alırsak, sesli aramalar günümüzde yazılı normal aramaları neredeyse geride bırakmış durumda.

Kullanıcılar, yapılan anket ve araştırmalara verdikleri bilgilerde sesli asistanları kullanma sebeplerini şu şekilde sıralıyor;

  • Araç kullanırken yol tarifi almak – %52
  • Telefon görüşmesi yapmak – %51
  • Bir metin göndermek – %50
  • Hava durumunu kontrol etmek – %49
  • Müzik çalmak – %49
  • Genel web aramaları yapmak – %48
  • Alarmları ayarlamak – %41
  • Haberleri kontrol etmek – %27
  • E-posta göndermek – %17
  • Alışveriş yapmak – %16

Ayrıca kullanıcıların sesli aramaları neden kullandığına dair yapılan araştırma ve anket sonuçları şu bilgileri bizlere sunuyor;

  • Kullanıcıların %58’i, geçen yılda yerel bir işletmeye ait bilgiler bulmak için sesli arama kullandı.
  • Kullanıcıların %46’sı günlük olarak yerel bir işletmeyi bulabilmek için sesli olarak arama yapıyor.
  • Kullanıcıların %27’si sesli arama yaptıktan sonra ilgili işletmenin web sitesini ziyaret ediyor.
  • Akıllı ev hoparlörü kullanıcılarının %76’sı yerel bir işletmeye dair aramaları en az haftada bir kez gerçekleştiriyor.
  • Akıllı ev hoparlörü kullanıcılarının %22’si cihazlarını kullanarak sesli arama ile alışveriş yapıyor.
  • Global Web Index’e göre, her 5 yetişkinden 1’i ayda en az bir kez mobil sesli arama kullanıyor.
  • 5 yetişkinden 2’si günde en az bir kez sesli arama yapıyor.
  • Günde en az bir kez sesli arama kullanan 18-24 yaş arası kullanıcıların oranı %59, 25-49 yaş arası kullanıcıların oranı %65 ve 50+ yaş kullanıcıların oranı da %57.
  • Sesli aramaların %46’sı yerel bir işletmeyi bulmak ve ziyaret etmek için yapılıyor.
  • Kullanıcıların %61’i, bir şey yapmakla meşgul olduklarında sesli arama kullanıyor.
  • Kullanıcıların %30’u daha hızlı sonuçlar için sesli arama kullanıyor.
  • Kullanıcıların %24’ü, belli cihazlarda uzun ifadeler yazmaktan kaçınmak için sesli arama kullanıyor.

Google, Sesli Aramalar İçin Neler Yapıyor?

Kendi sesli asistanı olan Google Assistant’ı da yayınlayarak sesli asistanlar arasındaki yerini alan Google, işin arama motoru tarafında da hiç durmadan iyileştirmeler ve geliştirmeler yaparak sesli aramaların kullanıcılar tarafından daha kolay, doğru ve basit bir şekilde kullanılması için zemin hazırlıyor. Yeni özellikler, var olan özelliklere eklemeler ve geliştirmeler ile kullanıcıların çok daha iyi bir sesli arama deneyimi yaşamasını isteyen Google, web sitesi sahiplerinin sitelerinde uygulamaları için birçok yeniliği de duyurdu. Ayrıca lokal aramaların elbette farkında olan Google, My Business’a getirdiği köklü değişiklikler ve birbirinden farklı yenilikler ile kullanıcıların işletmeler üzerine yaptığı aramalara da en iyi şekilde yanıt vermek istiyor.

Zira yapılan anket ve araştırmalar gösteriyor ki, kullanıcıların sesli asistanları ve sesli aramaları kullanmalarının büyük orandaki sebebi bir yerel işletmeyi bulmak. Google da bu altyapıyı uyumlu ve hazır bir şekilde tutabilmek için My Business’ı geliştiriyor ve iyileştiriyor.

Lokal SEO tarafında My Business’tan hariç olarak Yapısal Veri İşaretlemeleri’ni de geliştiren Google, sesli aramalarla ilgisi bulunan How-to ve FAQ adlı iki yeni Yapısal Veri İşaretlemesi duyurdu. Bu işaretlemeler, içeriğinde “nasıl yapılır?” ve “soru-cevap” bulunan siteler için oldukça önemli. Zira içeriğinizde bu iki durum mevcutsa, Yapısal Veri İşaretlemesi ile bunu Google’a bildirerek arama sonuçlarında bu iki parçacığa yer verebiliyorsunuz. Bu da sitenizin arama sonuçlarından daha fazla tıklama/ziyaret almasına olanak sağlayacağı gibi arama sonuçlarında pozisyon kazanmanıza kadar bir fırsat sunuyor.

Bu iki işaretlemeden hariç olarak aynı zamanda Google’ın “Okunabilir” (Speakable) veri işaretlemesi de asistanların bir içeriği sesli olarak kullanıcıya okumasını sağlayacak harika bir gelişme. Diyelim ki bir sesli arama yaptınız ve bir sorunuza yanıt arıyorsunuz. Aramanızı yaptıktan sonra asistanınız sizin için sorunun yanıtını bulup eğer o içerik “Speakable” veri işaretlemesiyle işaretlenmiş ve bir asistan tarafından okunmaya uygunsa, içerik size okunmaya başlıyor.

Google, bu işaretlemeyle ilgili olarak “Speakable özelliği, bir makalenin veya web sayfasının içindeki metin okuma (TTS) kullanılarak sesli çalmaya en uygun bölümleri tanımlar. İşaretleme ekleme, arama motorlarının ve diğer uygulamaların, TTS kullanan Google Asistan özellikli cihazlarda sesli okunacak içerikleri tanımlamasına olanak tanır. speakable yapılandırılmış verilerine sahip web sayfaları, içeriği yeni kanallar üzerinden dağıtmak ve daha geniş bir kullanıcı tabanına ulaşmak için Google Asistan’ı kullanabilir.” ifadesini kullanıyor.

Web Site Sahipleri Sesli Aramalara Uyum Sağlamak İçin Ne Yapmalı?

Sesli asistanların kullanım oranıyla beraber artan sesli aramalar, web sitesi sahiplerine de bazı yeni sorumluluklar da getiriyor. Sitenizin içeriğinden teknik kısımdaki iyileştirmelere kadar dikkat etmeniz gereken ve yeni uygulamanız gereken bazı çalışmalar söz konusu. Google aramalarının geleceğini şekillendiren sesli asistanlar ve beraberindeki sesli aramalar için web sitesi sahipleri neler yapmalı?

Anahtar Kelime Araştırması

Sesli aramalar ile birlikte anahtar kelimelerin ve kullanıcıların kullandığı sorgu terimlerinin evrimleştiğine yukarda değinmiştik. Bununla beraber SEO’nun temelinde yer alan anahtar kelime araştırmasının da evrildiğini tahmin etmek güç değil. Sesli arama ve yazılı arama yapılırken kullanılan anahtar kelimeler arasındaki anlamsal farklılıklar, site sahiplerini de farklı bir anahtar kelime araştırması yapmaya itiyor.

Kullanıcıların yazılı ve sesli aramada farklı davranışlarını yazı ve konuşma dili arasındaki farklılıklardan anlayabiliriz. Zira insanlar çok farklı yazar ve çok farklı konuşur. Bu da site sahiplerinin sesli aramaya entegre olabilmesi için insanların hedef anahtar kelimelerle ilgili ne tür sorular sorabileceği konusunda beyin fırtınası yapması gerektiğini ortaya çıkarıyor. Kullanıcının arama niyetini tahmin edebilmek ve bir konuyu araştırırken hangi soruları sorabileceğini ölçmek, sesli aramalar için anahtar kelime araştırması yapma konusunda büyük önem taşıyor.

İçerik Optimizasyonu

Sesli aramalarla birlikte sayfalarımızdaki içeriğin biçimi de değişiklik gösterebiliyor. Şimdiye kadar yazılı arama kullanan kullanıcılar için normal bir formatta hazırlanan bir içerik ile sesli aramaların pek de uyuştuğunu söylemek biraz güç. Zira sesli aramalarda kullanıcıların yaptığı aramadaki niyeti tahmin etmek, kullanıcının sesli arama yaparken asistana hangi soruları yönelttiğini bilebilmek ve buna özel bir içerik hazırlamak oldukça önemli. Kullanıcıların sesli ve yazılı arama kullanırken Google’a yönelttiği kelimeler veya ifadeler birbirinden oldukça farklı. Yazılı aramada “ayakkabı modelleri” kelimeleriyle sorgu yapan bir kullanıcı, sesli aramada bunu evrimleştirerek günlük konuşma dili gibi “En ucuz x marka ayakkabı modelleri” tarzında bir sorgulamayı tercih ediyor.

Bu bağlamda, içeriklerimizi sesli aramalara uygun hale getirmek için dikkat etmemiz gereken üç madde bulunuyor;

  • Kullanıcıların arama niyetini tahmin etmek,
  • Kullanıcının asistana yöneltebileceği soruları tespit edebilmek,
  • Uzun kuyruklu ve birbiriyle bağlantılı anahtar kelimelere içerikte yer verebilmek.

Sayfa Açılış Hızı

SEO’nun temel gerekliliğinden olan ve son yıllarda özellikle mobil kullanımın artmasıyla çok daha büyük öneme sahip olan sayfa açılış hızı, sesli aramalarda da kazançlı çıkabilmeniz için büyük öneme sahip. Günümüzde çok önemli bir SEO kriteri olan mobil sayfa açılış hızı, sesli aramalarda ön plana çıkarak trafiğin büyük bölümünü elde etmeniz için dikkat etmeniz gereken bir faktör. Mobil sayfa açılış hızınızı optimize ederek sitenizi mobilde mümkün olan en hızlı hale getirmek, hem normal hem de sesli arama sonuçlarında daha fazla kullanıcının karşısına çıkarak organik trafiğinizi arttırmanız için bir fırsat niteliğinde.

Sayfa açılış hızının iyi bir seviyede olması ve kullanıcıyla içeriği mümkün olan en hızlı sürede buluşturabilmeniz, SEO performansınızın olumlu etkilenebilmesi ve arama sonuçlarında üst sıralarda listelenebilmeniz için dikkat etmeniz gereken bir faktör. Özellikle mobil kullanımın bu kadar üst düzeyde olduğu günümüz internet kullanımında mobil sayfa hızı düşük seviyede olan bir internet sitesinin iyi sonuçlar alabilmesi neredeyse imkansız. Bundan dolayı sayfa açılış hızını iyi seviyelere getirmek için gerekli optimizasyon çalışmalarını gerçekleştirmek ve sayfaların açılış hızını düzenli bir şekilde takip etmek site sahiplerine büyük avantaj sağlayacaktır.

Yapısal Veri İşaretlemeleri

SEO performansınızı üst düzeye çıkarmak ve yaptığınız SEO çalışmalarının “tam” olması için dikkat edilmesi gereken bir diğer konu da Yapısal Veri İşaretlemeleri’dir. Sayfalarınızdaki içeriğin Googlebot tarafından daha kolay anlaşılması için çeşitli Yapısal Veri İşaretlemeleri’ni kullanmanız gerekmektedir. Örneğin, bir ürün satışı yapıyorsanız ürünün görselini, markasını, stok bilgisini, fiyatını ve kullanıcı değerlendirmelerini Google arama sonuçlarına yansıtabilmek için Yapısal Veri İşaretlemeleri’ni kullanmanız oldukça önemlidir.

Bu sayede hem arama sonuçlarında daha detaylı bir görünüme sahip olabileceğiniz gibi aynı zamanda Googlebot’un sayfalarınızı daha kolay anlamasını sağlayabilirsiniz. Sesli aramalar kısmından baktığımızda da Yapısal Veri İşaretlemeleri sayesinde asistanların içeriğinizi anlayarak kullanıcıların yaptığı sorguya uygun bilgileri arama yapan kullanıcılara ulaştırması mümkündür.

Özellikle sesli aramalarda günlük konuşma dilinin ve soru cümlelerinin ağırlık bastığını göz önünde bulundurursak Google’ın kısa bir süre önce yayına almış olduğu How-To ve FAQ isimli Yapısal Veri İşaretlemeleri’ni -içeriğimize uygunsa- kullanmak oldukça önemlidir. Eğer içeriğinizde soru-cevap şeklinde bir bölüm bulunduruyorsanız, mutlaka soru-cevap alanını FAQ Yapısal Veri İşaretlemesi ile Google’a tanıtmanız gerekecektir.

Kullanıcı Deneyimi

SEO’nun olmazsa olmazlarından olan ve özellikle son Google algoritma güncellemeleri ile daha da değer kazanan kullanıcı deneyimi konusu, sesli aramalar için yürüteceğiniz SEO stratejisi için büyük önem arz eder. Sitenizin basitçe kullanılabilir olması ve karmaşıklığa gerek kalmadan aranan şeyin sitenizde bulunabilmesi, kullanıcı deneyimi için çok önemlidir.

Kullanıcı deneyimini üst düzeye çıkarabilmek ve kolay kullanılabilen bir site oluşturmak için ziyaretçilerinizin hareketlerini izleyebilir ve sorun yaşadığı alanları iyileştirebilirsiniz. Örneğin online satış yapan bir internet sitesinde Sepet sayfasının terk edilme oranı yüksekse ve kullanıcılar siparişlerini tamamlamıyorsa, Sepet sayfanızda iyileştirmeniz gereken noktalar olabilir. Ödeme butonunun fark edilememesi, ürün fiyatı hakkında kapsamlı bilgi olmaması (vergi, ek ücret vs.) ve sayfanızın yeterince güven sağlayamaması gibi çeşitli faktörler kullanıcı deneyimine olumsuz etki eder.

Mobil Uyumluluk & AMP

Yukarıda bahsettiğimiz gibi mobil uyumluluk ve mobil sayfa hızı SEO’nun en önemli faktörlerinden olmaya devam ediyor. Dünya genelinde artan internette mobil cihaz kullanım oranı ile doğru orantıda bir yükseliş gösteren mobil uyumluluk konusu, SEO performansınızı arttırmak ve sesli aramalara tamamen hazır olmak için dikkat etmeniz gereken bir başka faktördür.

Mobil platformlara uyumluluk sağlayamayan bir internet sitesinin SEO performansının iyi olması beklenemez. Web siteniz mobil cihazlara duyarlı bir tasarıma sahip olmalı ve her sayfanın mobil görünümünün bulunması gerekmektedir. Ayrıca mobilde hızlı açılan sayfalara sahip olmalı ve gezinme esnasında herhangi bir yavaşlık ile kullanıcılarınızı sıkmamalısınız.

Öte yandan, Google’ın geçtiğimiz yıllarda sunduğu bir teknoloji olan AMP (Hızlandırılmış Mobil Sayfalar) ile de sitenizi uyumlu hale getirerek arama sonuçlarından sitenizi ziyaret eden kullanıcılara çok hızlı yüklenen ve doğrudan bulmak istediği sonuca ulaşmasını sağlayacak AMP sayfaları sunmalısınız.

Dijital pazarlama ve SEO konularındaki tüm yenilikler, gelişmeler ve en yeni haberler için https://www.anilzengin.com.tr/haberler-ve-yenilikler/ sayfasını inceleyebilirsiniz.
SEO hakkında merak ettikleriniz, sorularınızın cevapları ve en güncel SEO yazılarını okumaya devam etmek için https://www.anilzengin.com.tr/seo/ sayfasını hemen ziyaret edin!
Etiketler

Anıl Zengin

6 yıldır dijital pazarlama sektöründe birbirinden farklı projelerde yer aldım. Eğitim hayatımı İstanbul Kültür Üniversitesi'nden mezun olarak tamamladım. Sırasıyla Haberturk.com, Peakment Digital ve 360 Ajans'ta SEO Uzmanı olarak görev aldım. Şu anda da boosmart - Pazarlama Zekası ve Performans Pazarlaması Ajansı'nda SEO Uzmanı olarak görev alıyorum.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorum göndererek Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.
Yukarıdaki yorum kutucuğu; ad - soyad, e-posta adresi ve internet site bilgilerini toplar. Toplanan bu veriler sitemizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmaktadır. Yorumunuzu gönderdiğiniz takdirde, bilgilerinizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmasına izin vermiş sayılırsınız.

Başa dön tuşu
Kapalı