SEO

Sesli Aramalar İçin SEO Rehberi: Hazır Olun!

1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

SEO‘da 2019 yılının en önemli konularından biri hiç kuşkusuz sesli aramalar oluyor. Günden güne gelişen teknolojiyle birlikte hayatımıza giren Siri, Google Assistant, Alexa vb. gibi sesli asistanlar, Google aramalarını da etkiliyor. Zira Google’ın sesli asistanı olan Google Assistant’ın kullanım oranının artmasıyla birlikte sesli arama yapma oranı da günden güne artıyor.

SEO’nun önemli bir kategorisi artık sesli aramalar olmaya başladı. Belli başlı aramaları asistanlar yardımıyla sesli bir şekilde yapmaya başlayan kullanıcılar, SEO uzmanlarını harekete geçiriyor. Peki bu gelişmeler yaşanırken biz sesli aramalara nasıl hazırlanmalıyız? Sitelerimizi sesli aramalar için nasıl optimize etmeliyiz? Hazırladığım bu içerikte sesli aramalar için SEO rehberini bulabilir ve yapmanız gereken çalışmaları, hazırlıkları gözden geçirebilirsiniz.

SEO’da Yeni Devir: Sesli Aramalar

Geride bıraktığımız yıllarda sesli aramaların artışı ve kullanıcıların sesli asistanlar vasıtasıyla Google’da sesleriyle arama yapması popülerlik gösteriyor. 2019 yılı için de en önemli konulardan biri olarak görülen sesli aramalar, Google’ın sesli asistanı Google Assistant’ı yayınlamasıyla birlikte daha da önem kazandı.

Çeşitli platformlar tarafından yapılan araştırmalara göre, 2020 yılından itibaren Google aramalarının %40’tan daha fazlası sesli olacak ve insanlar sesli arama yapacak. Dalga dalga gelen ve hazırlıklı olmayanların büyük kayıplar yaşayacağı sesli arama devri, internette arama yapma alışkanlığımızı komple değiştirecek. Bizim de SEO ve sesli aramalar entegrasyonundan geri kalmamamız ve sesli aramalar için SEO stratejileri geliştirmemiz gerekiyor. Zira sesli aramalarla birlikte insanların yaptığı aramalar baştan aşağı değişiyor. Peki sesli arama trendini kaçırmamak ve bu devre hazır olmak için neler yapılabilir?

İnsanların Arama Sorgularını Tahmin ve Analiz Etmek

Sesli aramalar yoğun olarak kullanılmaya başlandığında en büyük değişiklik insanların arama sorgularında olacak. Yazı diliyle yaptığı bir aramada kısa kelimeler kullanan kullanıcılar, sesli aramalarda bu davranışını komple değiştirerek uzun kelimeler ve hatta cümleler kullanarak arama yapacak. Örneğin bir elmanın kalorisini metin olarak Google’da aramak isteyen bir kullanıcı günümüzde “elma kalorisi” aramasını yapıyor. Fakat sesli aramalar ile birlikte bu alışkanlık değişerek “bir elmadaki kalori miktarı kaçtır?” şeklinde bir sorguya dönüşecek.

Hal böyle olunca da biz SEO uzmanlarına düşen görev, insanların sesli arama kullanırken ağızlarından çıkacak olan arama sorgularını tahmin ve analiz etmek olacak. Bir konu hakkında insanların sesli arama yaparken hangi ifadeleri kullanabileceğini düşünmemiz ve iyileştirmeler ile optimizasyonlarımızı buna göre yapmamız oldukça önemli.

Sesli aramalar ile birlikte özellikle soru-cevap içerikleri oldukça popüler olacak ve insanların büyük bir bölümü sesli arama yaparken asistanlarına soru yöneltecek. Bundan dolayı bir konuyla ilgili içerik üretirken soru-cevap ifadelerine yer vermek büyük önem arz ediyor. Örneğin “iPhone X” kelimesiyle birlikte “iPhone X fiyatları ne kadar?“, “iPhone X garanti süresi ne kadar?” gibi sorulara da yanıt vermeniz sesli aramalar için oldukça önemli.

İnsanların sesli arama yaparken kullanabileceği terimleri ve kelimeleri tahmin etmekte zorlanan kişiler için Answer The Public aracı yardıma koşuyor. 15 farklı dilde hizmet veren aracın şimdilik Türkçe sürümü mevcut değil. Bu araç sayesinde yazdığınız bir kelimeye ilişkin sorular karşınıza çıkarılıyor. Buradan fikir sahibi olarak içerik hazırlamanız yararınıza olacaktır.

sesli-aramalar-anahtar-kelime-arastirmasi-soru-cevap

Örneğin test amaçlı yaptığım “pharmacy” (eczane) aramasına yönelik üretilen sorular yukarıdaki görselde yer alıyor. Siz de üreteceğiniz içeriklerde bu tarz bir yol izleyebilir ve insanların sorabileceği sorulara yönelik içerikler oluşturabilirsiniz.

Sesli Aramalar ile Lokal Çalışmalar Önem Kazanıyor

Yayınlanan raporlara göre kullanıcıların büyük bir bölümü sesli aramaları çevresindeki bir lokasyon hakkında bilgi almak için kullanıyor. Bundan dolayı sizin de dikkat etmeniz gereken kriterler arasında Lokal SEO yer almakta. Özellikle Google My Business (Google Benim İşletmem) profilinizi zengin bir şekilde doldurmalı, işletme profilinizi zenginleştirmelisiniz.

İşletme sayfalarınızı sesli aramalar için optimize etme ve kullanıcılar tarafından bulunabilirliğinizi sağlamak için geç kalmayın. Hızla gelen sesli aramalar, Google’daki Lokal arama sistemini de komple değiştirecek ve işletmeler ön plana çıkacak.

Sesli Aramalar İçin Yapısal Veri (Schema) İşaretlemelerinin Önemi

Google botları, sitenizi tararken bazı yapısal veri işaretlemelerini kontrol eder. Schema.org işaretlemeleri olarak adlandırılan yapısal veri işaretlemeleri sayesinde Googlebot, sayfanın ayrıntılarını daha kolay algılayabilir. Bundan dolayı da SEO uzmanları, yürütülen SEO çalışmasında Schema işaretlemesine oldukça dikkat eder ve mümkün olan tüm işaretlemeleri kullanır.

Sesli arama mantığında da sesimizi algılayan Google botları, yaptığımız sorgunun yanıtını bulmak için Schema işaretlemelerinden faydalanır ve sonuçları buna göre bize sunar. Bundan dolayı özellikle e-ticaret siteleri için çok önemli olan Schema işaretlemelerinden mutlaka faydalanmalı ve kullanmalısınız. Böylece Googlebot’a sunduğunuz sayfanın içeriği hakkında kapsamlı bilgi vererek sayfalarınızı taramasında ve kullanıcılara sunmasında yardımcı olabilirsiniz.

 

sesli-aramalar-icin-schema-isaretlemeleri

Site Haritası ve Robots.txt Dosyası

SEO’nun olmazsa olmazı denilebilecek ve temelini oluşturan bu iki önemli dosya, sitenizin taranabilmesi ve indekslenebilmesi için oldukça kritiktir. Bu dosyalarda yapılacak olası bir hata, sayfalarınızın taranmasını veya indekslenmesini engeller ve böylece Google dizininde sayfalarınıza yer verilmez.

Bundan dolayı da gerek yazılı, gerek de sesli arama yapan bir kullanıcı sitenize veya sayfanıza Google arama sonuçlarından ulaşamaz ve sitenize trafik getiremez. Site haritanız ve robots.txt dosyanız mutlaka sorunsuz bir şekilde çalışmalıdır.

Mobil Kullanılabilirlik ve Site Hızı

Günümüzde SEO kriterleri arasında oldukça önemli olan mobil kullanılabilirlik ve site hızı, sesli arama konusunda da performansınızı etkileyen önemli iki metriktir. Sitenizdeki tüm sayfaların mobil platformlarda sorunsuz bir şekilde çalışması, kullanıların mobil platformları kullanarak sayfalarınızda rahatça gezinebilmesi oldukça kritiktir.

Mobil kullanılabilirliği üst düzeye çıkarmak ve sayfalarınızı mobilden ziyaret eden kullanıcılara iyi bir mobil deneyimi sunmak avantaj sağlayacaktır. Ayrıca bundan hariç olarak hem mobil hem de masaüstü platformlarda site hızınızın yüksek seviyelerde olması da sayfa geçişlerinizde herhangi bir duraksama olmamasına ve ziyaretçilerin sitenizi en iyi şekilde kullanmasına fırsat verecektir. Bu iki önemli metrik, yalnızca ziyaretçiler yani gerçek kullanıcılar tarafından değil, Googlebot tarafından da oldukça önemlidir.

sesli-aramalar-lokal-calismalar

 

Sesli Aramalar Hakkında Güncel İstatistikler

Yazı ile arama yapma hâlâ güçlü olsa da 2019 yılına sesli aramalar damga vurmaya başladı. Günden güne daha fazla SEO dünyasında duyulan ve kullanıcıların da kullanmaya başladığı sesli aramalar, kısa bir süre içinde Google arama istatistiklerinde büyük bir yer kapsayacak. İşte sesli aramaların ne kadar hızlı bir şekilde geldiğini anlayabileceğiniz önemli istatistikler;

  • Kullanıcıların %58’i, geçen yılda yerel işletme bilgilerini bulmak için sesli arama kullandı.
  • Kullanıcıların %46’sı günlük olarak yerel bir işletmeyi sesli olarak arıyor.
  • Kullanıcıların %27’si sesli aramadan sonra yerel bir işletmenin web sitesini ziyaret etti.
  • Akıllı ev hoparlörü kullanıcılarının %76’sı yerel aramaları en az haftada bir kez gerçekleştiriyor.
  • Akıllı ev hoparlörü kullanıcılarının %22’si cihazlarını kullanarak sesli arama ile alışveriş yaptı.
  • Global Web Index’e göre, her 5 yetişkinden 1’i ayda en az bir kez mobil sesli arama kullanıyor.
  • 5 yetişkinden 2’si günde en az bir kez sesli arama yapıyor.
  • Günde en az bir kez sesli arama kullanan 18-24 yaş arası kullanıcıların oranı %59, 25-49 yaş arası kullanıcıların oranı %65 ve 50+ yaş kullanıcıların oranı da %57.
  • Sesli aramaların %46’sı yerel bir işletmeyi bulmak ve ziyaret etmek için yapılıyor.
  • Kullanıcıların %61’i, bir şey yapmakla meşgul olduklarında sesli arama kullandıklarını söyledi.
  • Kullanıcıların %30’u daha hızlı sonuçlar için sesli arama kullandı.
  • Kullanıcıların %24’ü, belli cihazlarda uzun ifadeler yazmaktan kaçınmak için sesli arama kullandı.

Hazırladığım bu içerikte sesli aramalar ve SEO konusunda bilgi verdim. Hazırladığım rehberde sesli aramalara sitenizi nasıl hazırlayabileceğiniz ve neler yapabileceğiniz konularında bilgi vermeye çalıştım. Siz de aşağıdaki yorum kutucuğunu kullanarak sesli aramalar hakkında merak ettiklerinizi ve sorularınızı yöneltebilir, tartışma ortamı başlatabilirsiniz.

SEO hakkında merak ettikleriniz, sorularınızın cevapları ve en güncel SEO yazılarını okumaya devam etmek için https://www.anilzengin.com.tr/seo/ sayfasını hemen ziyaret edin!
Etiketler

Anıl Zengin

Eğitim hayatımı İstanbul Kültür Üniversitesi'nden mezun olarak tamamladım. 6 yıldır dijital pazarlama sektöründe birbirinden farklı projelerde çeşitli yer aldım. Önce Habertürk SEO ekibinde, sonrasında Peakment Digital'de SEO uzmanı olarak bulundum. Şu anda da 360 Ajans'ta Head of SEO pozisyonunda birçok farklı projede görev alıyorum.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorum göndererek Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.
Yukarıdaki yorum kutucuğu; adınızı ve soyadınızı, e-posta adresinizi ve internet sitenizi toplar. Toplanan bu veriler sitemizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmaktadır. Yorumunuzu gönderdiğiniz takdirde, bilgilerinizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmasına izin vermiş sayılırsınız.

Başa dön tuşu
Kapalı