SEO

SEO Nedir, SEO Nasıl Yapılır?

SEO, arama motoru sonuçlarında belirlenen anahtar kelimelerde/sorgularda üst sıralarda listelenmek için sitenin içerisinde ve dış alanında iki temel aşamalı olarak yapılan optimizasyon ve iyileştirmeler bütünüdür. Açılımı “Search Engine Optimization (Arama Motoru Optimizasyonu)” olan SEO, temelde iç SEO (On-Page SEO) ve dış SEO (Off-Page SEO) olarak ikiye ayrılmaktadır ve hem site içerisinde birtakım optimizasyonlar ile, hem de site dışında güçlü referanslar edinme şeklinde yürütülmektedir. Yapılan SEO çalışmalarının temel amacı, hedeflenen sorgular ve anahtar kelimelerde SERP’te üst sıralarda listelenmek ve bu sayede organik trafik elde etmektir.

googlebot-nasil-calisir-tarama-index-siralama

Googlebot Nasıl Çalışır?

Googlebot, bütün interneti tarayarak birçok farklı kaynaktan bilgi edinir ve bu bilgileri toplar. İnternet sayfaları, Google Haritalar, Google Business, kitap içerikleri, internette yer alan herkese açık veritabanları ve daha birçok kaynak Googlebot tarafından taranır. Taranan sayfalar işlenerek tam olarak neyle ilgili olduğu anlaşılır ve havuza kaydedilir. Daha sonrasında çeşitli sıralama faktörlerinden bir süzgeç gibi geçirilerek arama sonuçlarında listelenir.

Tarama

Googlebot’un bütün internet dünyasındaki linkleri taraması için tek bir merkezi yoktur. Yani bütün linklerin depolandığı bir merkez olmadığı için, sürekli olarak bir araştırma gerçekleşir. Googlebot, Google’ın hizmet ve çalışma prensibi gereğince sürekli olarak yeni sayfalar aramalı ve bunları bilinen sayfalar listesine eklemelidir. Bu nedenle internete yeni eklenen tüm yeni web sayfalarını bulmak için hiç durmadan araştırma yapar ve bu işleme tarama (crawling) denir.

Googlebot bir siteyi taradığında eğer bu siteden harici bir başka siteye bağlantı verilmişse, Google botları otomatik olarak o sayfaları da tarar ve havuza ekler. Bir web sitesi sahibi, Google’ın taraması için bir site haritası gönderdiğinde Googlebot bu site haritasındaki tüm sayfaları tarar ve buradaki yeni bağlantıları da kaydetmiş olur. Tarama aşamasından sonraki diğer adım ise indexlemedir. Yani Google arama sonuçlarında (SERP) taranan sayfaların listelenmesi.

İndexleme (Dizine Ekleme)

Bir bağlantı Googlebot tarafından keşfedilip tarandıktan sonra ikinci adımda Google bu sayfanın neyle ilgili olduğunu anlamaya çalışır. Sayfada yer alan ifadeler, meta kodları gibi faktörler, sayfanın Google’a tanıtılmasına yardımcı olur. İşte bu sürece indexleme (dizine ekleme) adı verilir. Google, sayfa içeriğini analiz eder, sayfaya yerleştirilmiş resimleri ve video dosyalarını kontrol eder. Elde edilen bilgiler, gerçekten çok büyük bir bilgi deposu olan Google veritabanına gönderilir. Böylece taranan sayfalar, Google dizininde listelenmeye hazır konuma getirilir.

Sıralama (Servis Etme)

Sayfalar keşfedildi, tarandı ve içeriği kontrol edilerek indexlemeye hazır hale getirildi. Bu önemli iki aşama sonrasında son aşama olarak sıralama (kullanıcılara sunma) aşamasına geçilir. Google arama motoru, çalışma prensibi olarak bir kullanıcının yaptığı sorguya en iyi yanıtı veren siteleri göstermeyi hedefler. Bu nedenle en alakalı cevabı dizininden birçok faktöre göre bulmaya çalışır. Yüksek kaliteli, kullanıcının isteğine tam karşılık veren en yüksek kalitede yanıtları belirlemeyi ve kullanıcının yeri, dili ve aygıtı (masaüstü veya telefon) gibi şeyleri göz önünde bulundurarak en iyi kullanıcı deneyimini ve en uygun yanıtı sağlayacak diğer hususları dikkate almaya çalışır.

Örneğin, “bisiklet tamir atölyeleri” araması, Paris’teki bir kullanıcı ile Hong Kong’daki bir kullanıcıya göre farklı cevaplar gösterecektir. Google, sıralama konusunda hiçbir şekilde ödemeli – ücretli bir hizmet sunmaz. Burada sıralama tamamen sıralama faktörlerine bağlıdır ve arama sonuçlarındaki listeleme programatik bir şekilde yapılır. İşte tam da bu alanda SEO devreye girer ve kullanıcıların yaptığı aramaya Google’ın istediği gibi kaliteli, düzgün ve doğrudan sonuç odaklı içeriğe sahip olan ve diğer faktörlere uyan siteler için optimizasyonlar yürütülür.

Google nasıl çalışır: https://support.google.com/webmasters/answer/70897?hl=tr

SEO Nasıl Yapılır?

SEO çalışmaları ve iyileştirmeler, On-Page ve Off-Page olarak iki temel kolda yürütülür. On-Page alanında site içeriğinin arama motoru botlarına uygun olması, arama motoru botlarının en iyi şekilde indexlemesine yardımcı olmak için optimize edilir. Site içerisinde yüzlerce düzenleme gerçekleştirilir ve böylece sitenin kullanım kolaylığı, içeriklerin anlaşılabilirliği, kullanıcı sorgularına doğrudan yanıt verebilmek için iyileştirmeler ve Google botlarının sıralama faktörlerine sahip olma gibi birçok konu ele alınır. Aşağıda, iç SEO ve dış SEO alanlarında yapılan temel ve ileri düzey optimizasyonları görebilirsiniz.

on-page-seo-ic-seo-nedir

İç SEO (On-Page SEO)

İç SEO yani On-Page SEO, site içerisinde Google botlarına tam uyumluluk sağlamak, sıralama faktörlerine sahip olmak, kullanıcıların yaptığı sorgulara en iyi yanıtı vermek ve sitenizi ziyaret eden kullanıcılara en iyi deneyimi/performansı sunmak için yapılan birtakım iyileştirme ve düzenlemelerdir. İç SEO alanında yapılan iyileştirmeleri bir liste haline getirdiğimizde -en küçük detayları da dahil edersek- yüzlerce madde oluşabilir. Temel ve ileri seviye çalışmalar ile hem kullanıcılara hem de Googlebot’a en iyi içeriği sunmak birincil hedeftir. Böylece bir kullanıcı yaptığı sorgunun yanıtını hızlı, doğru ve iyi bir deneyim ile bulacaktır. Aynı zamanda Googlebot da sayfaları daha iyi taramakla beraber hedeflenen anahtar kelimeye/sorguya yönelik değerlendirmede bulunacaktır. Aşağıda en önemli iç SEO optimizasyonlarını maddeler halinde listeledim. Aşağıdaki maddeleri inceleyerek iç SEO alanında hangi çalışmaların yapıldığı hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz;

  • Sayfa başlıklarının (meta title) arama sorgularına uygun bir şekilde düzenlenmesi,
  • Sayfa açıklamalarının (meta description) kullanıcılara sayfa hakkında küçük bir bilgi verecek şekilde düzenlenmesi,
  • SEO dostu URL kullanılması,
  • Heading etiketlerinin (h1, h2, h3, h4, h5, h6) anahtar kelimeye ve içeriğe uygun şekilde düzenlenmesi,
  • Site içi linklemelerin kullanıcılara tam fayda sağlayacak şekilde planlanması ve uygulanması,
  • Sayfa içeriklerinin kullanıcı sorgusuna tam yanıt verecek şekilde düzenlenmesi,
  • Bir sıralama faktörü olan site hızının optimize edilerek en hızlı hale getirilmesi,
  • AMP teknolojisinin kullanılması,
  • Site haritalarının düzenlenmesi,
  • Robots.txt dosyasının düzenlenmesi,
  • 404 hata sayfasının kullanıcılara iyi bir deneyim yaşatacak şekilde düzenlenmesi,
  • Tarama bütçesi optimizasyonu için gereksiz ve zayıf sayfaların belirlenecek “noindex” olarak işaretlenmesi,
  • Mobil kullanılabilirliğin en üst düzeye çıkarılması,
  • Resim optimizasyonunun yapılması,
  • HTML, JS ve CSS sıkıştırmaları ile optimizasyon yapılması,
  • Tarayıcı önbellekleme (cache) sisteminin kullanılması,

off-page-seo-dis-seo-nedir

Dış SEO (Off-Page SEO)

Dış SEO yani Off-Page SEO ise, site içerisindeki optimizasyonlar sonrasında yapılması tavsiye edilen ve SEO’nun ikinci aşaması olarak kabul edilen çalışmalar bütünüdür. Sitenize sosyal ağlardan, diğer internet sitelerinden ve çeşit çeşit platformlardan gelen bağlantılar, Google gözünde bir referans sağlar ve siteniz önerilen bir site konumuna gelir. Düz mantık olarak bakarsak, herkes tarafından konuşulan bir kişi nasıl ünlü, dikkat çekici ve önemli bir kişi haline geliyorsa, dış SEO’da farklı yerlerden link edinme mantığı da böyledir.

Sitenize özellikle kendi sektörünüzle alakalı sitelerden ve kalitesi yüksek sitelerden linklerin gelmesi büyük avantajdır ve arama sonuçlarında rakiplerinizin önüne geçmek için çok önemlidir. Alan adı otoritenizin artması, arama sonuçlarında hedeflediğiniz sorgularda yüksek sıralarda listelenme ihtimalinizle doğrudan orantılıdır ve yüksek kaliteli sitelerden edinilen linkler, rakiplerinizin kolayca önüne geçmeniz için iyi bir avantajdır. Peki dış SEO alanında ne tür sitelerden link edinilir?

  • Sosyal medya platformları (Facebook, Twitter, Google Plus, LinkedIn, Pinterest, Medium, Reddit vs.),
  • Video paylaşım siteleri (YouTube, Dailymotion, Vimeo vs.),
  • Sitenizin sektörüyle/kategorisiyle benzer ve alakalı internet siteleri,
  • Sürekli güncel ve kaliteli içeriğe sahip haber siteleri (Hürriyet, Habertürk, Milliyet, Sözcü vs.)
  • Sözlük formatında yayın yapan siteler (Ekşi Sözlük, İnci Sözlük, Uludağ Sözlük, İTÜ Sözlük vs.)
  • .EDU uzantılı eğitim kurumlarına ait siteler (Üniversite, Lise, İlkokul vs.)
  • .GOV uzantılı devlet kurumlarına ait siteler (Bakanlıklar, Vakıflar, Sendikalar vs.)
  • Güncel ve sürekli içerik paylaşımı yapılan kaliteli forumlar (Google Destek Forumları, Microsoft Destek Forumları, Samsung Destek Forumları vs.)
  • PDF siteleri (SlideShare, İssuu, Dropbox, 4Shared vs.)
  • Resim paylaşım siteleri (Flickr vs.)

SEO ve Kullanıcı Deneyimi

SEO çalışmalarının unutulan ve pek dikkat edilmeyen bir diğer kolu ise aslında kullanıcı deneyimidir. Google, unutulan bu faktörü son yapılan algoritma güncellemeleri ve yeni sıralama faktörleri ile yeniden site sahiplerine hatırlatmıştır. Bir siteyi yalnızca Googlebot odaklı hazırlamak, içerikleri yalnızca arama sonuçlarında yükselmeye odaklanarak hazırlamak pek de iyi bir yol değildir. Zira Google, yukarıda da bahsettiğim gibi kullanıcıya en iyi sonuçları sunmak için hizmet veren bir arama motorudur.

Bu nedenle sitenizde SEO çalışmalarını uygularken kullanıcı deneyimi konusuna da dikkat etmeli ve yaptığınız değişikliklerin kullanıcılara nasıl yansıyacağını da göz önünde bulundurmalısınız. Sitenin kullanılabilirliği, performansı ve kullanıcıyı tatmin etme oranı, Google tarafından da dikkate alınan bir husustur. Bu nedenle eğer bir kullanıcı sitenize girdikten sonra yaptığı sorguya cevap bulamıyor, istediği cevabı alamıyor veya tatmin olamıyorsa bu sizin için bir sorundur. Aynı zamanda kullanıcı sitenize girip rahat dolaşamıyor, aradığını -sayfanızda olmasına rağmen- bulamıyorsa, bu da bir sorundur.

Bu faktörler göz önünde bulundurularak hazırlanan ve kullanıcıların en iyi şekilde kullanması için planlanan internet siteleri, Google arama sonuçlarında bunları yapmayan ve dikkat etmeyen rakiplere oranla çok daha iyi konuma gelebilmektedir.

SEO ve Çalışmalarda Kullanılan SEO Araçları

SEO çalışmalarında site sahibine çeşitli konularda yardımcı olan SEO araçları mevcuttur. Bu araçlar, manuel olarak yapılması gereken birçok işlemi daha kolay hale getirebilir ve istenilen verileri toplamada SEO uzmanına yardımcı olabilir. Hedef anahtar kelimelerin Google arama sonuçlarındaki (SERP) pozisyonu ve sıralama değişimleri, sitenize gelen bağlantıların takibi ve bu bağlantıların yararlı/zararlı olup olmadığı, siteniz genelinde hangi sayfalarda hangi sorunların olduğuna ilişkin bilgiler veren birçok SEO aracı bulunmaktadır. Bunlar, SEO çalışmalarını yürüten kişiye zamandan tasarruf sağladığı gibi çalışmaların da başarılı olma oranını arttırır. Aşağıda en çok kullanılan SEO araçlarını ne işe yaradığı ve hangi kategoride hizmet verdiği şeklinde görebilirsiniz;

Google Search Console

Google’ın resmi webmaster aracıdır. Site içerisinde meydana gelen sorunlar, sitenize gelen bağlantılar, site haritalarınız, Robots.txt dosyalarınız gibi birçok işlemi buradan kontrol edebilir, müdahale edebilir ve Google’a bildirebilirsiniz.

DeepCrawl

Sitenizi baştan aşağı tarayan bir araçtır. Sahip olduğu DeepCrawl botu ile sitenizdeki bütün URL’leri gezerek inceleme yapar ve birçok SEO faktörüne göre size bir rapor hazırlar. Raporda, iyi ve kötü olduğunuz konular ve sayfalar belirtilir. Özetlemek gerekirse DeepCrawl aracı, site içerisindeki tüm hataları görebileceğiniz harika bir araçtır.

Ahrefs

Backlink takibi ve backlink analizi için kullanılan bir SEO aracıdır. Kendi metriklerine göre sitenize gelen bir bağlantının ne denli değerli olduğunu size belirtmektedir. DR ve UR skorlarıyla bir sitenin alan adı ve URL otoritesini puanlar ve buna göre de sıralama yapar. Sitenize hangi siteden, hangi türde (nofollow ya da dofollow), hangi alan adı uzantısıyla (.com, .net, .org, .edu., .gov vs.) ve hangi şekilde (text, image vs.) backlink geldiğini gösterir.

SEOmonitor

Son zamanlarda popülaritesi artan ve oldukça iyi çalışan anahtar kelime sıralama takibi aracıdır. Google’da üst sıralarda listelenmek için hedeflediğiniz anahtar kelimeleri günlük olarak takip eder ve arama sonuçlarında kaçıncı sırada olduğunuzu inceler. Ayrıca anahtar kelimenizle ilgili detay sunarak hangi sayfa ile arama sonuçlarında yer aldığınızı, anahtar kelimenin aranma hacmini, anahtar kelimede ilk 10 sırada listelenmek için olan zorluğu ve sisteme girdiğiniz rakiplerinizin sizin anahtar kelimelerinizde kaçıncı sırada olduğunu sunar.

SEMrush

Rakiplerinizle belirlediğiniz anahtar kelime(ler)deki rekabeti analiz etmenize yardımcı olan önemli ve güçlü bir SEO aracıdır. En az 45 milyon alan adına ve en az 120 milyon anahtar kelimeye sahip olan bir veritabanına sahip olan SEMrush, dijital pazarlama konusunda strateji yaratmanıza ve rakiplerinizi sıkı bir şekilde takip etmenize olanak sağlar. Kısacası rakip analizi, rekabet analizi ve içerik pazarlaması konusunda SEMrush vazgeçilmez bir SEO aracıdır.

SEO Neden Gereklidir? Ne Fayda Sağlar?

SEO, düşük maliyetle organik trafik elde etme şansı sunan bir çalışmadır. Bu nedenle, sitenizi daha fazla kişinin ziyaret etmesini sağlamak yapılan bu optimizasyonlar ile mümkündür. Hem Google’ın hem de kullanıcıların gözünde marka bilinirliği ve güvenilirlik sağlar. Marka bilinirliği ve ziyaretçi edinme konusunda reklama da başvurabilirsiniz elbette. Ancak, reklam vermek size sürekli maliyet yaratacak bir yöntemdir ve reklamlarınız durduğunda artık trafik elde edemezsiniz. Yani bir sürekliliği bulunmamaktadır ve uzun vadede size sorun yaratabilir. Bu nedenle hem maliyetli hem de uzun vadede sürekli trafik kazandırma imkanınızın olduğu SEO’yu önemsemelisiniz.

SEO Konusunda Daha Fazla Bilgi İçin Kaynaklar

  1. “Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Başlangıç Kılavuzu”
  2. “SEO’ya Mı İhtiyacınız Var?”
  3. “Google Arama Nasıl Çalışır?”
Etiketler
1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

İlgili Makaleler

2 Yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu