SEO

SEO’da Mutlaka Yapmanız Gereken 12 Çalışma

Bir sitenin SEO sürecini yönetirken, hedeflenen başarıya göre çeşitli çalışmalar gerçekleştirilir ve bu çalışmalar ciddi bir süre ve sıkı çalışma gerektirebilir. Projenin büyüklüğü, hedef ve elde edilmek istenen başarı gibi faktörler SEO çalışmalarına yön verir. Fakat bilindiği üzere SEO’da kritik çalışmalar bulunur ve SEO sürecinin kilit noktalarıdır. Bu çalışmalar, projenin büyüklüğü ya da hedefin türü ne olursa olsun uygulanması gereken ana ve en önemli SEO çalışmalarıdır. Hazırladığım bu içerikte mutlaka uygulamanız gereken 12 SEO çalışmasını listeledim.

SEO’nun Kilit Noktaları: En Önemli 12 Çalışma

Uzun, sıkı çalışma gerektiren ve sürekli takip isteyen bir süreç olan SEO çalışması, proje kapsamında hedeflenen amaca ve hedefin büyüklüğüne göre çeşitli değişiklikler gösterebilir. Yüzlerce sıralama sinyalinin bulunduğu SEO’da tüm çalışmaları uygulamak haftalar ve aylar alan bir süreçtir. Fakat genel olarak bakıldığında, bu süreç boyunca her ne olursa olsun uygulanması gereken belli başlı temel ve kritik çalışmalar da bulunmaktadır. Aşağıda ara başlıklar halinde yer verdiğim 12 farklı çalışma, SEO projenizde mutlaka uygulamanız gereken kilit noktalardır.

seo-da-mutlaka-yapmaniz-gereken-16-calisma

Taranabilirlik ve İndekslenebilirlik Kontrolleri

Elbette SEO’da çalışmaların en temelinde sorunsuz bir şekilde taranabilmek ve dizine eklenebilmek (indekslenme) yatar. Sitedeki en önemli sayfaların sorunsuz taranması ve indekslenmesi hayati önem taşır. Eğer taranmayı ya da indekslenmeyi engelleyen bir hata/durum olursa, arama sonuçlarında doğrudan pozisyon kaybı ve beraberinde elbette organik trafikte sert düşüşler meydana gelir.

Böyle bir durum yaşamamak için sitenin tüm sayfalarının taranabilir olması ve indekslenmesi gereken sayfaların sorunsuz indekslenmesi ilk kontrol edilmesi gereken maddedir. Burada bir sorun olduğu takdirde ne yaparsanız yapın arama sonuçlarında yer alamayacak ve hedeflediğiniz başarıya ulaşamayacaksınız.

HTTP Yanıt Kodları Kontrolü

SEO çalışmalarına başlarken kontrol edilmesi gereken önemli bir diğer detay da HTTP yanıt kodlarıdır. Ana sayfanın, önemli varış sayfalarının ve kategorilerin HTTP yanıt kodlarının mutlaka 200 olarak dönüyor olması gerekir. Eğer bu önemli sayfaların yanıt kodlarında 200 yerine 301, 302, 404, 500 gibi diğer yanıt kodları yer alıyorsa, burada bir sorun vardır ve acilen düzeltilmesi gerekir.

Önemli sayfaların 200 yanıt kodundan hariç olarak başka bir yanıt kodu döndürmesi ya da 404 veya 500 gibi ulaşılamaz durumda olması SEO performansına doğrudan etki eder ve hedef anahtar kelimelerde pozisyon kaybı ile organik trafikte sert düşüşlerin yaşanmasına neden olur.

Site Haritası Düzenlemeleri

Tüm URL’lerinizi Google’a hızlıca göndermek için önemli bir komut dosyası olan site haritası dosyasının optimize ve uygun olması, SEO performansınızı olumlu yönde etkiler. Eğer site haritanızın boyutu çok büyükse ve çok fazla URL içeriyorsa, haritanızı parçalara bölerek kullanmanız tavsiye edilir.

Öte yandan, site haritanızın yapısında bir sorun varsa ve Search Console’da Google bu haritayı işleyemiyorsa, site haritanızı sıfırdan oluşturmanız ya da hataları gidererek kullanmanız gerekecektir. Ayrıca, site haritanızda olmaması gereken bir URL bulunuyorsa ya da sitenizdeki özellikle önemli sayfalarınız site haritanızda bulunmuyorsa haritanızdaki sorunları çözerek site haritanızı kesinlikle taranması ve indekslenmesi gereken önemli ve güncel URL’leri içerecek şekilde düzenlemeniz gerekecektir.

HTTPS Protokolü (SSL) Kullanımı

SEO’da HTTPS protokolü kullanımı, ilk olarak 2014’te Google’ın HTTPS’i bir SEO kriteri olarak duyurmasıyla önem kazandı. İlerleyen süreçte de 2018’in Temmuz ayındaki Google Chrome güncellemesiyle birlikte Google, dünyanın en çok kullanılan tarayıcısı olan Chrome’da SSL kullanmayan siteleri “Güvenli Değil” olarak işaretlemeye ve kullanıcılara siteye girişten önce bir uyarı sayfası göstermeye başladı.

Bu gelişmeler sonrasında SSL kullanımı ve HTTPS’e geçiş SEO’da büyük önem kazanarak temel kontroller ve iyileştirmeler arasındaki yerini aldı. HTTP ile çalışmaya devam eden siteler elbette başarıya ulaşabiliyor fakat özellikle Chrome’daki Güvenli Değil uyarısının kullanıcılara gösterilmesi ciddi bir güven kaybı oluşturuyor.

Mobil Cihazlara Uyumluluk

Artık mobil uyumluluğun SEO’da ve dijital pazarlamada ne kadar önemli olduğunu sıfırdan anlatmaya gerek yok. Bütün insanların ağırlıklı olarak mobil platformları kullandığı dünyada mobile uyumlu olmamak ve tasarımsal olarak mobil kullanılabilirlik hataları içermek, yarışı baştan kaybetmenize yol açar. Sektörlerin önde gelen siteleri ve orta seviyeli siteleri incelediğimizde mobil uyumlu olmayan siteler çok nadir ve sayıları oldukça az.

Google’ın da SEO faktörleri arasında önemli bir rolü olan mobil uyumluluk, SEO sürecinizde ilk kontrol etmeniz ve dikkat etmeniz gereken bir madde. Mobil uyumlu olmayan ve mobil kullanılabilirlikte ciddi zorlukları/hataları olan bir site ile rakiplerinizle yarışmak çok çok zordur.

Sayfa Açılış Hızı Optimizasyonu

Hiç kimse yavaş yüklenen bir sitenin açılmasını beklemez. Yapılan araştırmalar, sayfa açılış hızının kullanıcı deneyimi konusunda ne kadar önemli olduğunu ortaya koyuyor ve insanların yavaş yüklenen sayfaları hızlıca terk ettiklerini gösteriyor. Yarışın üst düzeyde olduğu ve yüzlerce rakibinizin olduğu bir SEO çalışması sürecinde sayfa açılış hızına dikkat etmemek ve yavaş yüklenmelere sahip olmak adeta bir intihardır.

Özellikle Google’ın 2017’nin Temmuz ayındaki Hız Güncellemesi sonrasında daha da önem kazanan bir konu olan mobil sayfa açılış hızı, SEO’da sıralamanıza etki eder ve hedefinize ulaşmanızda rol oynar. Bundan dolayı özellikle mobil sayfa açılış hızı başta olmak üzere sitenizin tüm sayfalarının tüm cihazlarda hızlı bir şekilde açılıyor olması gerekir.

Zengin ve Kaliteli İçerik Kullanımı

Google, yayınladığı son kapsamlı ve ciddi algoritma güncellemeleri ile site sahiplerine zengin ve kaliteli içerik sahibi olmanın ne kadar önemli olduğunu defalarca gösterdi. Neredeyse her algoritma güncellemesi sonrasında içeriği zayıf, kopya ve yetersiz olan siteler ciddi düşüşler yaşarken; kapsamlı, zengin ve özgün içerik üreten siteler de algoritma güncellemesinden kârlı çıkıyor. SEO’da bu kadar önemli bir hale gelen zengin ve kaliteli içerik konusunu göz ardı ederek yarışa dahil olmaya çalışmak size hiçbir şey katmayacaktır.

Bundan dolayı sadece Googlebot odaklı değil, gerçek kullanıcılara hitap eden içeriklere sahip olmak, içerikleri görsel, video ve diğer materyalleri kullanarak zengin tutmak artık SEO’da hayati önem taşıyor. Hedef anahtar kelimenizle odaklı dolu içeriklere sahip olmak size ciddi organik trafik sağlar ve aynı zamanda sıralamanızda da pozisyon kazançları yaşatabilir.

Kullanıcı Deneyimi İyileştirmeleri

SEO çalışmalarını yaparken dikkat edilmesi gereken bir diğer önemli konu da kullanıcı deneyimidir. Eğer sitenizde SEO çalışmaları yürütürken sadece Googlebot odaklı düşünerek hareket ederseniz ve gerçek kullanıcıları gözden çıkararak ilerlerseniz, bu olumsuz etki yaratacaktır. Sitenizi kullanacak gerçek insanlara göre optimize etmeniz ve kullanım kolaylığı sağlamanız, SEO performansınıza da olumlu yönde etki eder.

Sitenizin tüm cihazlara uygun bir mimaride olması, tasarımda kullanımı zorlaştıran bir duruma yer verilmemesi, aranılan şeyin kolay bulunduğu ve kullanıcıları yormayan bir tasarım kullanılması her zaman avantajlı olacaktır. Ayrıca sitenin genel kullanımını zorlaştıran detaylara (örneğin butonların çalışmaması, görsellerin ya da videoların çok alan kaplaması gibi) odaklanarak optimizasyon yapmak da kullanıcı deneyimi açısından büyük fayda sağlayacaktır.

Sayfa Başlıkları ve Açıklamaları

SEO çalışmalarında özenle yapılması gereken bir diğer çalışma da sayfa başlıklarının ve açıklamalarının iyileştirilmesidir. Hedef kitlenizle buluşacağınız ilk yer Google arama sonuç sayfası yani SERP’tir. Durum böyleyken kullanıcıları bu aşamada etkilemek ve ilgilerini çekmek için etkileyici sayfa başlıklarına ve açıklamalarına ihtiyacınız olacaktır. Kullanıcıları tıklamaya ve harekete geçirmeye teşvik edici (call to action) ifadelere başlıklarınızda ve açıklamalarınızda yer vermeniz her zaman olumlu sonuçlar doğuracaktır.

Sayfa başlıklarınızda ve açıklamalarınızda makul düzeyde ve anlamlı olacak şekilde anahtar kelimenize yer vermeniz, sıralamada pozisyon kazanmanızı da sağlayacaktır. Öte yandan indirim, ücretsiz kargo, sürpriz, en ucuz, en uygun, sepette indirim gibi dikkat çekici ve tıklamaya teşvik edici ifadelere başlıklarınızda ve açıklamalarınızda yer vermeniz oldukça önemlidir.

Kopya İçerik Düzenlemeleri

SEO’da kritik sorunlardan biri de kopya içerik (duplicate content) sorunudur. Sayfalarınızdaki içerikleriniz birbirinin aynısıysa ya da başka sitelerden doğrudan alınan içerikler barındırıyorsa, SEO performansınız bu durumdan olumsuz etkilenir. Bundan dolayı ilk olarak -varsa- başka sitelerden alınan kopya içerikleri özgünleştirilmeniz ve size özgün içeriklere sahip olmanız gerekmektedir.

İkinci aşamada da birbiriyle aynı ya da çok benzer içeriğe sahip sayfalarınız varsa bu sayfaların da birbirinden farklı hale getirilmesi için iyileştirilmesi gerekir. Eğer yapı veya işleyiş olarak bu tarz bir farklılaştırma iyileştirmesi yapılamıyorsa, Canonical etiketlerine başvurulmalıdır.

Dahili Bağlantıların Optimizasyonu

Sayfa otoriteleriniz ve hiyerarşi için önemli bir faktör olan dahili bağlantılar (internal links), SEO çalışmalarınızda önem vermeniz gereken bir diğer çalışmadır. Sitenizde uygun bir hiyerarşi oturtmanız ve hiyerarşiye uygun bir dahili bağlantı yapısına sahip olmanız, SEO performansınızı olumlu yönde etkiler.

Tekil sayfaların alt kategorilere, alt kategorilerin ana kategorilere ve ana kategorilerin de ana sayfaya bağlantı verecek şekilde kurulacak bir dahili bağlantı yapısı, sayfa otoritelerinizin oluşturulmasında ve sayfalarınızın beslenmesinde önemli rol oynar. Öte yandan sitenizde yetim sayfa kalmaması açısından da önemli bir çalışmadır ve böylece sitenizin kullanılabilirliği ve tüm sayfalara ulaşılabilirlik de sağlanır.

Canonical Etiketleri Kontrolleri

Canonical etiketleri, SEO çalışmalarında kontrol edilmesi gereken önemli detaylardan biridir. Sayfalarınızın canonical etiketlerinde bir hata olması durumunda kopya içerik, çift indeks gibi çeşitli problemlerle karşılaşmanız içten bile değildir. Bundan dolayı tüm sayfalarınızın geçerli ve uygun bir canonical etiketine sahip olması gerekir. Ayrıca bazı özel durumlarda canonical etiketlerinin doğru hedefleri göstermesi gerekir.

SEO hakkında merak ettikleriniz, sorularınızın cevapları ve en güncel SEO yazılarını okumaya devam etmek için https://www.anilzengin.com.tr/seo/ sayfasını hemen ziyaret edin!
Etiketler

Anıl Zengin

6 yıldır dijital pazarlama sektöründe birbirinden farklı projelerde yer aldım. Eğitim hayatımı İstanbul Kültür Üniversitesi'nden mezun olarak tamamladım. Sırasıyla Haberturk.com, Peakment Digital ve 360 Ajans'ta SEO Uzmanı olarak görev aldım. Şu anda da boosmart - Pazarlama Zekası ve Performans Pazarlaması Ajansı'nda SEO Uzmanı olarak görev alıyorum.

İlgili Makaleler

10 Yorum

  1. Seo Hakkında Bilmediğim Şeyleri Öğrendim Yazınız İle Birlikte. Çok Açıklayıcı Ve Güzel Bir Anlatım Olmuş Teşekkür Ederim. 🙂

  2. Sitemap çalışmaları gerçekten çok önemli. Özellikle yeni sitelerin indexlenmesini kolaylaştırmak adına büyük önem arz ediyor. Diğer bilgiler de keza aynı şekilde. Çok teşekkürler.

  3. Seo hakkında bilmediğim ne kadar da çok şey varmış.. Yazınız sayesinde öğrendim teşşekkür ederim, şimdi uygulama vakti 🙂

  4. Seo Hakkında Gerçekten Zengin Bir Bilgi Hocam Teşekkür Ederim, Yani Bir Websitesi Olan Sizin Yazılarınızı Kesinlikle Takip Etmeli Web Site Seo Hakkında Bilgilerine Birşeyler Katmalı Diye Düşünüyorum Teşekkür Ederim Bu Konuları Bizimle Paylaştığınız için

  5. Konuda verilen bilgiler gerçekten çok işime yaradı eksiklerimi gidermem de bana rehber oldu ne kadar teşekkür etsem azdır Anıl bey..

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorum göndererek Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.
Yukarıdaki yorum kutucuğu; ad - soyad, e-posta adresi ve internet site bilgilerini toplar. Toplanan bu veriler sitemizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmaktadır. Yorumunuzu gönderdiğiniz takdirde, bilgilerinizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmasına izin vermiş sayılırsınız.

Başa dön tuşu
Kapalı