SEO

İçerik Optimizasyonu: SEO Performansınızı Artıracak 8 Hamle

SEO çalışmalarında önem verilmesi gereken kritik konulardan biri de hiç kuşkusuz içerik optimizasyonudur. Güçlü, zengin ve kullanıcıların aradığı sorgulara yanıt veren içeriklere sahip olmak, SEO’da kısa ve uzun vadede kazanan tarafta da olmaya bir kapı açıyor. Özellikle Google’ın son çekirdek güncellemeleri sonrasında içeriği zayıf, yetersiz ve kopya düzeyde olan internet sitelerinin ciddi derecede olumsuz etkilenmesi, içeriğin Google’ın gözünde ne kadar değerli olduğunu bize bir kere daha gösteriyor.

SEO Performansınızı Artıracak İçerik Optimizasyonu İpuçları

Peki içerik optimizasyonunda nelere dikkat etmeliyiz? İçerik oluştururken ya da bir içeriği güncellerken nasıl bir yol izlemeliyiz? İşte SEO stratejiniz dahilinde içeriklerinizi iyileştirirken kullanabileceğiniz ipuçları ve önemli noktalar…

Kullanıcı Niyeti (User Intent) Uyumlu İçerikler Oluşturmak

Kullanıcı niyeti (user intent) kavramı, kullanıcının bir aramayı hangi amaçla ve ne tür bir niyetle ilgili aramayı yaptığını Bilgi Alma, Satın Alma veya Yol Tarifi (Gezinme) gibi kategorilerde SEO optimizasyonu açısından anlamamızı sağlar.

Her yıl karşımıza çıkan “kullanıcı niyeti” yani “user intent” konusunu eğer şimdiye kadar SEO stratejinize dahil etmediyseniz, artık daha fazla geç kalmayın. Kullanıcıların yaptığı bir aramada asıl niyetini anlamak ve yaptığı aramayı neden yaptığını tahmin etmek, SEO stratejinizde önemli bir kilometre taşı olabilir. Günümüzde özellikle Google başta olmak üzere arama motorları, kullanıcıların yaptığı aramaları neden yaptığını anlar ve yaptığı aramaya karşılık olarak en iyi verimi alabileceği sayfaları dizinde listeler. Tüm bunlara genel olarak baktığımızda da SEO stratejilerini oluştururken ve sürdürürken, kullanıcıların arama niyetine yönelik optimizasyonlar yapmak hem kullanıcı deneyimini hem de organik dönüşüm rakamlarınızı doğrudan etkiler.

Örneğin, “en ucuz Android telefonlar” aramasını yapan bir kullanıcı doğrudan ürün satın almaya yönelik bir eğilim gösterirken, “Android telefonlar” aramasını yapan bir kullanıcı ise henüz bir satın alma niyetinde değildir ve bilgi edinme/araştırma amaçlı olarak bu aramayı yapar. Sektörünüzle uyumlu olarak anahtar kelimeleri bu şekilde analiz ederek ve gruplandırarak sayfalarınızı optimize edebilir ya da doğrudan kullanıcıların arama niyetine kesin karşılık verebilecek sayfalar oluşturabilirsiniz.

kullanici-niyetleri-ve-seo

İkinci bir örnek vermek gerekirse, “En ucuz Android telefonlar” aramasına karşılık tüm Android telefonları göstereceğiniz bir sayfa yerine oluşturacağınız yeni bir sayfada ücreti düşük olan telefonları listeleyebilirsiniz. Ya da “Android telefonlar” arama sorgusunu standart bir ürün listeleme sayfası ile hedeflemek yerine özel bir sayfa oluşturarak kullanıcıların Android telefonları görüp özelliklerini karşılaştırmalarına olanak sunabilirsiniz.

Anlamsal Yakınlığı Bulunan Kelimelere (LSI: Latent Semantic Indexing) Önem Vermek

SEO uyumlu bir içeriği oluştururken anlamsal olarak birbirine yakın ve alakalı kelime gruplarının kullanılmasına LSI uyumlu içerik diyebiliriz. LSI uyumlu bir içerik hazırlayabilmek için ilgili kelime grubunu önce Google’da aratarak ön sıralarda çıkan sonuç sayfalarının hangi kelime gruplarıyla hazırlanan bir kelime içerdiğini analiz etmek akıllıca olacaktır.

İçerik oluşturma ve içerik optimizasyonu için anahtar kelime araştırması aşamasından başlayarak sayfaların son haline kadar olan süreçte dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta da anlamsal olarak birbiriyle yakınlığı ve birbiriyle bağı bulunan anahtar kelimeleri bir arada kullanmaktır. Bu sayede tek bir sayfa üzerinden onlarca anahtar kelimeyi hedeflemeniz mümkün hale gelir.

Arama motorlarının sayfa içeriğinde anlatılan konunun ne olduğu çözümlemesi ve anlatılan şeyin tam olarak neyle ilgili olduğunu anlaması için anlamsal olarak benzerliği bulunan ve birlikte sık sık kullanılan anahtar kelimelere içerikte yer vermek iyi bir yöntemdir. Buna bir örnek vermek gerekirse; “futbol” kelimesini hedefleyen bir içerik oluştururken içerikte yer vereceğiniz “gol, forvet, kale, faul, kırmızı kart ve forma” gibi anahtar kelimeler, arama motoru botlarının içeriği kolayca çözümlemesine ve anlattığınız konunun futbolla alakalı olduğunu anlamasına büyük katkıda bulunur. Bu sayede futbol ile ilgili kapsamlı bir içerik hazırlamaktan hariç olarak “gol, forvet, kale, faul, kırmızı kart ve forma” gibi anahtar kelimeleri de hedeflemeniz mümkün hale gelecektir.

anlamsal-yakinligi-bulunan-kelimeler-ve-seo

Özellikle E-Ticaret sitelerinin SEO stratejilerinde kullanılması şiddetle tavsiye edilen bir teknik olan bu yöntem, ürünlerinizle ilgili detaylı bilgi sunmanıza ve SEO performansınıza ciddi katkıda bulunmanıza olanak sağlar.

anlamsal-yakinligi-bulunan-kelimeler-ve-seo-2

Örneğin, bir televizyon ürününün açıklamasında kullanacağınız “4K, smart, çözünürlük, Netflix, HDMI, Wi-Fi, 3D ve inç” gibi kelimeler, televizyonun özelliklerine dair tüm detayları kolayca sunmanıza ve bu özelliklerde bir televizyon arayan kullanıcıların karşısına çıkmanızda büyük rol oynar.

LSI (Latent Semantic Indexing) kelime gruplarını daha iyi keşfetmek için aşağıdaki araçtan faydalanabilirsiniz.

https://lsigraph.com

Uzun Kuyruklu Kelimelerden (Long Tail Keywords) Oluşan Aramaları Hedeflemek

Uzun kuyruklu anahtar kelimelerin (Long Tail Keywords) kullanıcılar tarafından kullanılması yıllardan beri devam ediyor ve arama motorlarına yön veriyor. Yapılan araştırmalar ve gözlemler, uzun kuyruklu sorgular yapan kullanıcıların satın alma eğilimlerinin daha yüksek olduğunu ortaya koymakta. Ahrefs, uzun kuyruklu anahtar kelime kullanımıyla ilgili yaptığı bir araştırmada ABD veritabanındaki 1,9 milyar anahtar kelimeyi analiz etti ve araştırma neticesinde bu kelimelerin %92,42’sinin aylık aranma hacminin 10 veya daha az olduğu tespit edildi. Bu da 1,9 milyar anahtar kelime arasında %92,42’sinin uzun kuyruklu ve popüler olmayan sorgulardan oluştuğunu ortaya çıkarıyor.

uzun-kuyruklu-anahtar-kelime-kullanim-oranlari

Öte yandan birçok SEO uzmanı veya SEO’ya yeni başlayan kişiler, kısa sorguların ve doğrudan ana anahtar kelimelerin her zaman daha çok arandığını savunabilir. Fakat Ahrefs’in analizine baktığımızda “lose weight” sorgusu aylık 35 bin aranırken “how to lose weight” sorgusu aylık 90 bin arandığını gözlemliyoruz. Bu da uzun kuyruklu anahtar kelimelerin bazı durumlarda ana anahtar kelimelerden daha fazla arandığını gösteriyor. Ayrıca Ahrefs’in 1,9 milyar anahtar kelime üzerinde yaptığı araştırmada aylık 10.001’den fazla aranan anahtar kelimelerin %29.13’ünün üç veya daha fazla kelimeden oluştuğu keşfedildi. Bu da uzun kuyruklu anahtar kelimeleri SEO stratejisine daha fazla geç olmadan dahil etmek için oldukça yeterli bir sebep.

uzun-kuyruklu-anahtar-kelime-aranma-hacmi-ornegi

Son olarak da geride bıraktığımız 2020 yılında pandemi ve karantina süreçlerinden dolayı kullanıcıların evlerinde daha fazla kalmasıyla gelişen bu süreçte, interneti hayatında hiç kullanmadığı kadar sık kullanan kullanıcıların arttığını ve mevcut kullanıcıların da internette daha fazla zaman geçirdiğini düşünürsek, uzun kuyruklu arama sorguları sayısını günden güne artırıyor diyebiliriz.

Uzun kuyruklu kelimeleri (Long Tail Keywords) tespit edebilmek için aşağıdaki araçlardan faydalanabilirsiniz.

https://keywordtool.io/long-tail-keywords

https://answerthepublic.com

Daha Uzun İçerikler Kullanmak

İçerikleri olabildiğince uzun tutmak genel olarak SEO’da başarı elde etmenize kesinlik katan bir şey değildir. Ancak anlatacağınız konunun da ne olduğuna bağlı olarak içeriklerinizi ideal uzunlukta servis etmek sizi bir adım ileriye götürebilir. SEMrush’un İçerik Pazarlamasının Durumu Raporu‘na göre 3000 kelimeden oluşan içerikler, üç kat daha fazla trafik alıyor. Ayrıca 901 ile 1200 kelime arasındaki ortalama uzunluktaki yazılar 3,5 kat daha fazla backlink elde ediyor. Bu veriler göz önünde bulundurulduğunda, içerikleri uzun tutmak ve kullanıcıyı sıkmadan gerçekten ihtiyacı olan bilgileri kaliteli bir yazıyla sunmak SEO’da başarı elde etmenize ve organik trafiğinizi ciddi oranlarda artırmanıza yardımcı olur.

İçerik uzunluğunda dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, içerik kalitesinin uzunlukta ters orantıda kaybedilmemesidir. Yukarıdaki veriler dahilinde tüm içeriklerinizi oldukça uzun tutmak için içeriğinizde gereksiz ifadelere yer vermeniz doğru bir davranış değildir ve kullanıcılara sıkıcı içerikler sunmanıza yol açar. Bu nedenle servis ettiğiniz içerikleri belli bir yapıda sıkıcı olmayacak şekilde oluşturabilirsiniz. Aşağıdaki maddelerde yer alan önerilerimiz, bu konuda size fikir sağlayacaktır;

  1. Uzun paragraflar kullanmayın ve kullanıcılara görüntü açısından parçalanmış bir içerik yapısı sunun,
  2. İçeriğinizde anlattığınız konuyu işe yarayabilecek tüm detaylarıyla anlatın,
  3. H2 ve H3 ara başlıklarla içeriğinizi bölümlendirin ve böylece mobilde de rahat bir görünüm elde edin,
  4. İçeriğinizde kaynak vermeniz gereken noktalarda otoriter kaynaklara link vermekten çekinmeyin,
  5. Ziyaretçilerin içeriğinizi kolayca sosyal medya profillerine servis edebilmeleri için içeriklerinizin üst ve alt kısımlarına paylaşma butonları yerleştirin.

İçerikleri Görsel, Video ve Maddeler Gibi Materyallerle Zenginleştirmek

İçeriklerinizde salt metin kullanmaktan ziyade görsel, video ve buna benzer çeşitli materyaller ile zenginleştirmek, sunduğunuz içeriğin daha dolu, bilgi verici, açıklayıcı olmasını sağlar. Böylece içeriklerinizi tüketen kullanıcılar daha iyi bir deneyim yaşar; görsel ve video gibi materyallerle desteklediğiniz içeriklerinizin SEO performansı artar.

Sunduğunuz içeriği destekleyici yan materyaller ile kullanıcılara servis etmeniz, aynı zamanda içeriklerinizi ziyaret eden kullanıcıların sayfada daha fazla zaman geçirmesini sağlayacak ve kullanıcıların sayfayı hemen terk etmesini de engelleyecektir. Özellikle infografik, video ve buna benzer bileşenlerin olduğu sayfalarda kullanıcıların daha fazla zaman geçirmesi olasıdır. Bu da SEO performansınızı olumlu olarak etkileyen bir başka faktördür.

İçeriklerinizde Sıkça Sorulan Sorular Alanına Yer Vermek

İçerikte kullanılan metnin çeşitliliğini sağlamak için Sıkça Sorulan Sorular’a yer vermek oldukça faydalı bir hareket olacaktır. Sıkça sorulan sorular ile birlikte kullanıcıların doğrudan sorduğu sorulara yanıt verebilir ve böylece arama sorgularını hedefleyebilirsiniz. Ayrıca sıkça sorulan sorular alanında kullanacağınız soru ve cevaplar, uzun kuyruklu arama sorgularını hedeflemenize de olanak sağlayacaktır.

faq-sikca-sorulan-sorular-structured-data-1

Öte yandan kullanacağınız soru – cevap metinlerini FAQ Yapısal Veri İşaretlemesi ile işaretleyerek arama sonuçlarında zengin ve farklı bir görünüm elde edebilirsiniz. Bilindiği üzere Sıkça Sorulan Sorular (FAQ) Yapısal Veri İşaretlemesi, Google’ın 2019 yılında duyurarak arama sonuçlarına dahil ettiği bir bileşen. FAQ işaretlemesiyle birlikte rakiplerinizden farklı bir görünüm elde edebilir, kullanıcıların dikkatini çekebilir ve CTR oranlarınızı artırabilirsiniz.

Kopya İçerik Kullanmaktan Hemen Vazgeçmek

Kopya içerik kullanmak, Google tarafından cezalandırılmaya kadar gidebilen ve SEO performansınızın olumsuz etkilenmesine yol açan bir sorundur. Sayfalarınızda yer verdiğiniz içerikler veya yayınladığınız yeni içerikler kopya durumundaysa, SEO performansınız bu durumdan olumsuz etkilenir.

Tüm site genelini tarayarak kullandığınız kopya içerikleri tespit etmeniz ve beraberinde bu içerikler hakkında silmek, yeniden düzenleyerek özgün hale getirmek veya kopya içerik içeren sayfalarınızı alakalı özgün içerikli bir sayfaya yönlendirmek gibi kararlar almanız gerekecektir.

İçeriklerinizi Ara Başlıklarla Bölümlendirmek

Bir içeriğinizde anlattığınız konuyu ara başlıklarla destekleyerek bölümlere ayırmak, içeriğin okunabilirliğine katkıda bulunacağı gibi aynı zamanda Google’ın Passage Ranking sistemine de uyumlu hale gelmesini sağlar. Bilindiği üzere Google, geçtiğimiz Ekim ayında Passage Ranking sisteminin arama sonuçlarına dahil edildiğini duyurmuş ve alt başlıklara sahip olan kapsamlı içeriklerin alt başlıklardaki anahtar kelimelerde de sıralanma şansına sahip olacağını belirtmişti.

Bundan dolayı özellikle uzun ve kapsamlı içeriklerinizi ara başlıklara bölmek, hem anlatılan konuyla ilgili farklı anahtar kelimeleri hedeflemek hem de uzun içeriklerinizin okunabilirliğini kolaylaştırmak için yapabileceğiniz iyi bir hamle olacaktır.

SEO hakkında merak ettikleriniz, sorularınızın cevapları ve en güncel SEO yazılarını okumaya devam etmek için https://www.anilzengin.com.tr/seo/ sayfasını hemen ziyaret edin!

Anıl Zengin

6 yıldır dijital pazarlama sektöründe birbirinden farklı projelerde yer aldım. Eğitim hayatımı İstanbul Kültür Üniversitesi'nden mezun olarak tamamladım. Sırasıyla Haberturk.com, Peakment Digital ve 360 Ajans'ta SEO Uzmanı olarak görev aldım. Şu anda da boosmart - Pazarlama Zekası ve Performans Pazarlaması Ajansı'nda SEO Uzmanı olarak görev alıyorum.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorum göndererek Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.
Yukarıdaki yorum kutucuğu; ad - soyad, e-posta adresi ve internet site bilgilerini toplar. Toplanan bu veriler sitemizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmaktadır. Yorumunuzu gönderdiğiniz takdirde, bilgilerinizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmasına izin vermiş sayılırsınız.

Başa dön tuşu