Google Algoritma Güncellemeleri Geçmişi

Google algoritma güncellemeleri ve SEO‘yu da etkileyen önemli yenilikler bu sayfada listelenmektedir. Tarihsel olarak kronolojik biçimde listelenen algoritma güncellemelerini gözden geçirebilir ve neler olup bittiğini öğrenebilirsiniz. Öte yandan Google’ın SEO’yu veya kullanıcı deneyimini doğrudan etkileyen çeşitli yeniliklerini de yine bu sayfada görüntüleyebilirsiniz.

Algoritma Güncellemesi Nedir?

Algoritma güncellemesi, Google arama sonuçlarının Google politikalarına, SEO kriterlerine ve kullanıcı deneyimine uyumlu sitelerden oluşması için uygulanan bir ayıklama ve filtreleme geliştirmeleridir. Google, kullanıcılara her zaman doğru bilgiyi veren, kullanıcının yaptığı arama sorgusuna doğru yanıtı veren ve bunu yaparken de hem SEO kriterlerine hem de kullanıcı deneyimine uygun olarak davranan siteleri arama sonuçlarında üst sıralarda listelemeyi tercih eder. Rastgele zamanlarda uygulanan ve Google tarafından bazen duyurulan bazen de duyurulmayan algoritma güncellemeleri ile kullanıcıların Google arama sonuç sayfasında kaliteli web siteleri ile karşılaşması hedeflenir.

Google Algoritma Güncellemeleri Listesi (2014-2019)

Bu sayfada yıllara bölünmüş bir şekilde kronolojik olarak listelenen Google algoritma güncellemeleri, yalnızca Google tarafından duyurusu yapılan ONAYLI güncellemelerdir. Google’ın duyurmadığı ve onaylanmayan algoritma güncellemeleri bu sayfada yer almamaktadır.

Mayıs 2020 Çekirdek Güncellemesi

Google, 2020 yılının ikinci köklü algoritma güncellemesini 4 Mayıs’ta duyurdu. Bu güncellemeyi diğer güncellemelerden ayıran sıra dışı bir fark olarak “COVID-19” pandemisinin başlangıcından beri yayınlanan ilk Google algoritma güncellemesi olmasıydı. Algoritma güncellemesiyle ilgili bir detay paylaşılmadı ama webmaster’lardan ve SEO topluluklarından aldığımız geri bildirimlerde, E-A-T konusunun ön plana çıktığını gözlemledik.

Ocak 2020 Çekirdek Güncellemesi

Google, 2020 yılının ilk ve köklü algoritma güncellemesini duyurdu. 13 Ocak 2020 tarihinde duyurulan algoritma güncellemesiyle ilgili bir detay paylaşılmadı.

Google BERT Güncellemesi

Google’ın son yıllarda yaptığı en büyük güncellemelerden biri olarak kabul edilen BERT ile birlikte, Google artık doğal dili anlamaya ve içerikte yer verilen ifadeleri daha iyi anlamaya başladı. NLP (Doğal Dilin İşlenmesi) odaklı çalışmaya başlayan Googlebot, dilimizi daha iyi anlayarak içeriklerimizi daha detaylı değerlendirebilecek.

2019 Eylül Çekirdek Güncellemesi

Yayınlanan bu güncelleme ile birlikte içerik konusu bir kere daha ön plana çıktı. SEO’da başarı elde etmek için kaliteli içeriğin ne kadar önemli olduğunun defalarca sinyalini veren Google, 2019 Eylül algoritma güncellemesi ile birlikte bunu tescilledi. İçerikten hariç olarak EAT yani güvenilirlik konusu da bu güncellemeyle ön plana çıktı. Bunun anlamı da, özellikle sağlık gibi hassas bir kategoride yayın yapan sitelerde, içeriğin güvenilir kişiler veya yazarlar tarafından (örneğin doktor, uzman vb.) hazırlanmış olması gerektiği.

Site Çeşitliliği (Diversity) Güncellemesi

Site Çeşitliliği (Diversity) güncellemesi ile birlikte Google arama sonuç sayfasında bir devrim gerçekleşti diyebiliriz. Google,  yaptığı açıklamayla birlikte bu güncellemeden sonra artık bir arama sonuç sayfasında bir alan adına ait birden fazla sonucun listelenmeyeceğini belirtti.

2019 Haziran Çekirdek Güncellemesi

Google’ın kaliteli içeriğe verdiği önem bir kere daha bu güncellemeyle tescillendi. Güncellemeyle birlikte kaliteli ve zengin içeriğe sahip siteler kazanırken, içeriği zayıf ve güçsüz olan siteler arama sonuçlarında pozisyon kaybetti ve beraberinde ciddi oranda organik trafiği kaybı da yaşadı.

2019 Mart Çekirdek Güncellemesi

2019 Mart ayında gerçekleşen ve Florida 2.0 adıyla da anılan bu güncellemeyle birlikte düşük performans gösteren ve zayıf içerik sahibi web siteleri olumsuz olarak etkilendi. Zengin, konusunda kapsamlı ve güçlü içerikler üretmeyen internet siteleri, arama sonuçlarında bu güncelleme sonrası geriledi ve pozisyon kaybıyla birlikte ciddi oranda trafik kaybı yaşadı.

Medic Çekirdek Güncellemesi

Adından da anlaşılabileceği gibi sağlık kategorisinde yayın yapan siteleri ciddi oranda etkileyen bir güncelleme olan Medic güncellemesi, sektörde ciddi dalgalanmalar oluşturdu. Sağlık gibi ciddi ve hassas bir konuda değersiz ve güvensiz içerik üreten web siteleri olumsuz etkilenerek ciddi miktarlarda organik trafik kaybı ve önemli pozisyon kayıplarıyla karşı karşıya kaldı.

Chrome SSL Uyarısı

Dünyanın en çok kullanılan internet tarayıcısı konumunda olan Google Chrome, HTTPS protokolünde çalışmayan (yani SSL’i olmayan) web sitelerini “Güvenli Değil” olarak işaretlemeye başladı. Kullanıcı deneyimi ve güvenilirlik konusu için önemli bir adım atıldı ve bu gelişme sonrasında web sitelerinin büyük bölümü SSL sahibi olmaya başladı.

Mobil Hız Güncellemesi

Temmuz ayında duyurulan bu güncelleme ile birlikte SEO’da resmi ve gerçekten onaylanmış yeni bir kriter ortaya çıktı: Mobil Hız. Dünya genelinde internet kullanıcılarının mobil cihazları masaüstü platformlara göre daha çok tercih etmesiyle birlikte mobil sayfa açılış hızı da önem kazandı ve SEO kriteri oldu. Bu güncelleme sonrasında site sahipleri, mobil hızlarını arttırmak ve en iyi düzeye getirmek için optimizasyon çalışmalarına başladı.

Mobil Öncelikli İndeksleme Güncellemesi

Mobil öncelikli indeksleme (mobile-first indexing) güncellemesi ile birlikte Googlebot, bir siteyi tarayıp değerlendirirken artık mobili öncelik almaya başladı. Yani mobil SEO performansı daha ön plana çıktı ve mobil performans öncelikli olarak indeksleme başladı. Bu güncellemeye kadar Google, bir siteyi değerlendirirken önce masaüstü, sonra mobil halini incelemekteydi.

Brackets (Parantez) Güncellemesi

Güncelleme hakkında Google tarafından adının Parantez yani Brackets olduğu bilgisinden hariç olarak bir bilgi verilmedi. Gözlemlere göre içerik kalitesi ve otoriterlik konularına yönelik bir güncelleme gerçekleşti.

Metin Parçaçığı (Snippet) Güncellemesi

Arama sonuçlarında görünen zengin alanlar ve arama snippet’ları birçok aramada kullanılmaya başlandı ve toplam Google aramalarında ciddi bir snippet kullanımı göze çarptı. Ayrıca bundan hariç olarak meta açıklama alanının 155 karakterden 300 karaktere çıkarılması da bir süre boyunca sürdürüldü ancak sonra geri alındı.

Chrome Güvenlik Uyarısı Güncellemesi

Dünya genelinde masaüstü ve mobil platformlarda en çok kullanılan tarayıcı olan Google Chrome’a yeni bir güvenlik uyarısı eklendi. Bu uyarıyla birlikte güvenli olmayan formlara sahip sitelere gelen ziyaretçileri “Güvenli Değil” uyarı ekranıyla uyarmaya başladı. Her ne kadar SEO’ya yönelik bir güncelleme olmasa da kullanıcı deneyimi açısından önemli bir güncellemeydi ve web site sahiplerini HTTPS’ye geçmeye zorunlu kılan ilk adımlardan biri oldu.

İsimsiz Algoritma Güncellemesi

7 gün boyunca etkileri süren bu algoritma güncellemesi ile birlikte içerik ve SEO performansı olarak kötü bir izlenim veren birçok web sitesi organik trafik kaybı yaşadı. Ayrıca SEO’da iyi işler yapan ve kaliteli içerik üreten web siteleri de arama sonuçlarında pozisyon kazanarak organik trafiğini arttırmayı başardı.

Intrusive Interstitial Cezaları

Google, ekran görünümünü etkileyen ve kullanıcı deneyimini kötü bir şekilde etkileyen agresif geçişli, tam sayfa ve pop-up gibi reklamları kullanan web sitelerini bu güncelleme ile birlikte cezalandırdı ve ilerleyen süreçte de cezalandırmalar devam etti.

Google Jobs'ın Arama Sonuçlarına Eklenmesi

Google, kendi ürünü olan Google Jobs’ı ve LinkedIn, Monster, Glassdoor ve CareerBuilder gibi iş ilanı sitelerinden alınan veriyi arama sonuçlarında göstermeye başladı. Böylelikle “iş ilanları” araması yapan bir kullanıcı, arama sonuç sayfasında yukarıdaki kaynaklardan elde edilen iş ilanlarını doğrudan görmeye başladı.

Penguen 4.0 Algoritma Güncellemesi

Yaklaşık iki yıl boyunca beklenen Penguen algoritma güncellemesinin yayınlanmasıyla birlikte yeni Penguen güncellemelerinin eş zamanlı olduğu bildirildi. Fakat algoritma güncellemesinin etkileri çok düşük seviyede gözlemlendi ve çok az düzeyde iyileşme gerçekleşti.

Image/Universal Drop Güncellemesi

Bu güncelleme ile birlikte algoritma güncellemesi takip araçları görsel aramalarda %50’ye varan düşüş gözlemledi ve sıralamada değişiklikler meydana geldi.

Possum Güncellemesi

Yerel SEO konusunda ciddi bir algoritma güncellemesidir. Google tarafından onaylanmasa da SEO ajansları, SEO uzmanları ve SERP takip araçları ciddi derecede değişimler gözlemlemiştir. Organik arama sonuçlarında lokal sonuçlar da fark edilir düzeyde etkilenmiştir.

Mobil Dostu Güncellemesi (2)

Bu güncellemeden bir yıl önce yayınlanan orijinal Mobil Dostu güncellemesinin ikinci versiyonudur ve mobil uyumlu sitelerin kazanacağı belirtilmiştir. Fakat bu algoritma güncellemesinin çok da iyi düzeyde iyileşme yaptığı söylenemez. Zira bu güncelleme yayınlandığında, birçok web sitesi zaten mobil uyumlu durumdaydı.

İsimsiz Algoritma Güncellemesi

Her ne kadar Google tarafından açıklanmamış ve doğrulanmamış bir güncelleme olsa da etkileri önemli derecede oldu ve büyük değişimler yaşandı. Organik trafik kaybı yaşayan web siteleri ve tam tersi şekilde ciddi oranlarda organik trafik kazancı yaşayan web siteleri olmuştur.

RankBrain Algoritma Güncellemesi

Google, duyurduğu bu büyük güncelleme ile birlikte yapay zekâ ile öğrenmenin bir süredir Google algoritmasının bir parçası olduğunu ve 3. en etkili sıralama faktörüne yardımcı olduğunu da açıkladı.

Panda 4.2 Algoritma Güncellemesi

Daha önceki Panda algoritma güncellemesine dair bir güncelleme olan Panda 4.2 algoritma güncellemesi ile ciddi bir değişim yaşanmadı. Güncellemenin etki süresinin ayları bulabileceği ifade edildi.

Kalite Güncellemesi

Kalite güncellemesi ile birlikte SERP’te ciddi dalgalanmalar ve değişimler yaşandı. Birçok web sitesi bu güncellemeden olumsuz etkilenirken, birçok web sitesi de kazançlı çıkarak Google tarafından ödüllendirildi. Google, güncelleme içeriğine dair bilgi vermese de gözlemlere göre sitelerin içerik kalitesiyle ilgili bir güncelleme olduğu konuşuldu.

Mobilegeddon Güncellemesi

Mobil konusunda önemli bir adımın atıldığı bu güncelleme, Google tarafından yayınlanmadan kısa bir süre önce ilan edildi. Google, açıklamasında mobil dostu sitelerin sıralamada ödüllendirileceğini ve doğal olarak mobil performansı kötü olan sitelerin de cezalandırılacağını belirtti.

İsimsiz Algoritma Güncellemesi

Arama sonuçlarında görünen zengin alanlar ve arama snippet’ları birçok aramada kullanılmaya başlandı ve toplam Google aramalarında ciddi bir snippet kullanımı göze çarptı. Ayrıca bundan hariç olarak meta açıklama alanının 155 karakterden 300 karaktere çıkarılması da bir süre boyunca sürdürüldü ancak sonra geri alındı.

Pigeon Algoritma Güncellemesi

Lokal algoritma güncellemesi Pigeon, Amerika’nın ardından İngiltere, Kanada ve Avustralya için de yayınlandı ve böylece algoritma güncellemesinin kapsamı genişledi.

Penguen Everflux Algoritma Güncellemesi

Penguen Everflux güncellemesi ile birlikte bir Google mühendisi, Penguen algoritma güncellemesinin sürekli olarak gerçekleşecek güncellemelerden olacağı bilgisini paylaştı. SEO sektöründen uzmanların yorumlarına göre Penguen 3.1’den sonra değişiklikler meydana geldi.

Pirate 2.0 Algoritma Güncellemesi

Google arama sonuçlarında listelenen; yazılım ve dijital medya korsanlığı içeren web siteleri bu güncelleme sonrasında ciddi düşüşler ve trafik kayıpları yaşadı. 2 yıl öncesinde de bu konuyla ilgili DMCA/Pirate güncellemesini yayınlayan Google, bu güncellemeyle de korsanlık konusuyla savaşacağını bir kere daha göstermiş oldu.

Penguen 3.0 Algoritma Güncellemesi

2.1 sürümlü Penguen güncellemesinin ardından yayınlanan bu güncelleme, SEO uzmanları tarafından büyük etkili olacak şekilde bekleniyordu fakat düşük bir etki yarattı ve tahmin edilen sert değişimler yaşanmadı. Haftalara yayılarak etki eden güncellemenin yeni bir Penguen algoritması olup olmadığı tartışıldı.

SERP'e News Eklemesi

Arama sonuçlarında organik sonuçların üst kısmına “Haberler” kısmındaki içeriklerin görünmesi için “In The News” bölümü eklendi ve haber sitelerinin içerikleri bu bölümde bağlantı olarak kullanıcılara sunuldu.

Google Algoritma Güncellemeleri Ne İşe Yarar?

Google algoritma güncellemeleri ile amaçlanan temel konu, Google arama sonuçlarında listelenen web sitelerinin daha kaliteli olması ve kullanıcılara daha doğru içeriğe sahip olan ve daha kullanışlı olan internet sitelerini göstermektir. Google arama motoru, kullanıcılarına her zaman en doğru bilgiyi veren, aradığı şeyin tam yanıtını veren ve bunu yaparken de hızlı ve kullanıcı deneyimine uygun olarak yapan internet sitelerini listelemeyi hedef olarak benimseyen bir arama motorudur.

Algoritma güncellemeleri de bu sistemin düzgün işlemesini sağlayan bir ayıklama işlemidir. Algoritma güncellemeleri ile dün doğru olan bir optimizasyon çalışması, bugün yanlış olabilir veya tam tersi meydana gelebilir. Bundan dolayı SEO’da başarıya ulaşmanın bir diğer anahtarı da yenilikleri takip etmek ve Google algoritma güncellemelerini izlemektir.

Google Algoritma Güncellemelerinden Olumsuz Etkilenirsek Ne Yapmalıyız?

Google algoritma güncellemelerinden olumsuz etkilenmeniz, bir şeyleri doğru yapmadığınız anlamına gelir. Böyle bir durumda paniğe kapılıp köklü değişiklikler yapmak en büyük hatadır. Yapılacak ilk şey, sakince sitenizi baştan sona analiz etmek ve bir SEO kontrol listesi yardımıyla eksikliklerinizi veya atladığınız çalışmaları ortaya çıkarmaktır. Böylelikle size SEO’da olumsuz etki veren eksikliği tespit edebilir ve buna göre bir aksiyon planı oluşturabilirsiniz. Her şeyden önce, en büyük iyileştirmeyi her zaman içeriklerinizde yapmanız çok önemlidir. Kaliteli içeriğin en büyük SEO faktörü olduğu günümüz şartlarında kaliteli içerik üretebiliyor olmanız ve sayfalarınızın dolu dolu içeriklere sahip olması, rakiplerinize karşı atabileceğiniz en büyük farktır. Bu durum, arama sonuçlarında hem pozisyon kazanmanıza hem de beraberinde organik trafiğinizde artış yaşamanıza olanak sağlar.

İkincil olarak da kontrol etmeniz gereken bir diğer durum, elbette sitenize gelen bağlantıların (backlink) kalitesi olacaktır. Backlink edinme sürecinde zararlı bir siteden sitenize link gelmesi ya da faydası olmayan bir siteden sitenize link edinmeniz, durumu tersine çevirir. Ayrıca başarı beklerken başarısızlıklarla karşılaşabilirsiniz. Google algoritma güncellemeleri sonrası gol yememek için mutlaka backlinklerinizi güncel olarak takip edin ve zararlı backlinkleri tespit ederek Disavow aracı ile reddedin.

Algoritma Güncellemeleri Takip Araçları

Aşağıdaki bileşen, SEMrush SEO aracının Sensor adlı Google sıralama ve algoritma güncellemesi takip aracıdır. Masaüstü ve mobil olarak ayrı ayrı görebileceğiniz bu bileşen, 10 üzerinden bir puanlama ile Google arama sonuçlarındaki dalgalanmaları, sert yükselişleri ve sert düşüşleri bildirir. Böylece algoritmadaki değişiklikler önceden fark edilebilir.

SEO hakkında merak ettikleriniz, sorularınızın cevapları ve en güncel SEO yazılarını okumaya devam etmek için https://www.anilzengin.com.tr/seo/ sayfasını hemen ziyaret edin!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorum göndererek Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.
Yukarıdaki yorum kutucuğu; ad - soyad, e-posta adresi ve internet site bilgilerini toplar. Toplanan bu veriler sitemizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmaktadır. Yorumunuzu gönderdiğiniz takdirde, bilgilerinizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmasına izin vermiş sayılırsınız.

Başa dön tuşu
Kapalı