SEO
Trend

Geniş Kapsamlı SEO Kontrol Listesi (2020)

Web siteniz için uyguladığınız SEO çalışmalarında işinize yarayabilecek SEO kontrol listesi (SEO checklist), çalışmalarınızın doğruluğunu ve atladığınız bir nokta olup olmadığını ölçümlemeniz için faydalı olacaktır. Hazırlamış olduğum bu geniş kapsamlı SEO kontrol listesi ile siz de yürüttüğünüz SEO operasyonunda ters giden bir durumun olup olmadığını görebilir ve sitenizde uygulamayı atladığınız bir optimizasyonu tespit edebilirsiniz.

SEO Kontrol Listesi (SEO Checklist) Nedir?

SEO kontrol listesi (SEO checklist), birçok optimizasyon hakkında maddeler içeren ve sitenizin SEO çalışmaları açısından eksikliklerini ve zayıf noktalarını görebileceğiniz yardımcı bir listedir.

Aşağıdaki SEO kontrol listesi ile; taranabilirlik, indekslenebilirlik, site geneli kullanılabilirlik, siste mimarisi, site içi linkleme, On-Page kontrolleri, içerik kalitesi, ölçümleme, mobil uyumluluk ve çoklu dil kategorilerini içermektedir. Sitenizi gözden geçirmeniz için hazırladığım bu SEO kontrol listesi sürekli güncel ve taze kalacaktır. SEO kontrol listesinde yer alan 50’den fazla işlemi gözden geçirip eksik veya zayıf olduğunuz bölümleri tespit edebilirsiniz.

Aşağıdaki SEO kontrol listesi ile birlikte çeşitli kategorilere bölünmüş halde ara başlıklarda birçok optimizasyona ve çalışmaya ait detaylar bulabilir ve sitenizi bu SEO kontrol listesi kapsamında iyileştirebilirsiniz.

SEO-kontrol-listesi

Taranabilirlik ve İndekslenebilirlik

Taranabilirlik ve indekslenebilirlik, SEO kontrol listesinin ilk maddesi. Siteniz için kontrol etmeniz gereken en önemli konulardan biridir. Sitenizdeki sayfaların arama motoru botları tarafından taranmasında ya da dizine eklenmesinde bir sorun varsa, bu hem SEO performansınızı hem de organik trafik rakamlarınızı olumsuz yönde etkiler.

Sitenin ana sayfası Google arama sonuçlarında mevcut mu?

Web sitenizin ana sayfası, en önemli ve en otoriter sayfanızdır. Bu sayfanızın Google arama sonuçlarında yer almaması ciddi bir sorundur ve site spam’e düşmüş bile olabilir. Ana sayfanın indekslenmesini engelleyen sorunların tespit edilmesi ve çözülmesi gerekir.

Sitedeki sayfalar ve içerikler indekslenmiş mi?

Sitenizdeki sayfaların ve içeriklerinizin indekslenmesi ve Google arama sonuçlarında listelenmesi en önemli konulardan biridir. İndekslenmeme durumunda siteniz hedef sorgularda sıralanmayacak ve böylece organik trafik elde edemeyeceksiniz.

Gereksiz sayfalar indeksleniyor mu?

Gereksiz sayfaların indekslenmesi, tarama bütçesi optimizasyonu konusunda oldukça önemli bir konudur. Organik trafik almayan ve indekslenmesine gerek olmayan sayfalarınızın indeksten düşürülmesi gerekmektedir. Bu sayede tarama bütçenizi optimize ederek gereksiz sayfalar yerine sizin için önemli olan iniş sayfalarının taranmasını ve indekslenmesini sağlayabilirsiniz.

Sitede bir site haritası kullanılıyor mu?

Site haritaları, sitenizdeki sayfaların Google tarafından kolay bulunabilmesini ve daha hızlı bir şekilde indeks alabilmenizi sağlar. Bundan dolayı sitenizdeki tüm indekslenebilir sayfaları içeren bir site haritasına sahip olmanız gerekmektedir.

Site haritası Search Console'da tanımlanmış mı?

Site haritasını sitede yayınlamakla iş bitmiyor. Oluşturduğunuz site haritasını Google’a iletmek için Search Console’dan site haritanızı eklemeniz gerekmektedir. Bu sayede site haritanızı Google’a bildirecek ve oluşabilecek indeksleme hataları karşısında uyarılar alabileceksiniz.

Site haritası boyutu uygun düzeyde mi?

Site haritanızın içerdiği URL sayısı maksimum 50 bin olmalıdır ve optimize edilmemiş ham hali 50 MB’ı aşmamalıdır. Aksi takdirde site haritanızın taranmasında ve Googlebot tarafından erişilebilir olmasında problemler yaşayabilirsiniz ve beraberinde indeksleme aşamasında sorunlar meydana gelebilir.

Site haritasında bulunan linkler 200 dönüyor mu?

Site haritanızda her zaman indekslenen, çalışan ve çöp olmayan URL’leriniz olmalıdır. Site haritanızın içeriğinde 404 hata koduna sahip olan URL’lerin ve taranmasına/indekslenmesine gerek olmayan çöp sayfaların olmaması gerekir.

Sitede bir Robots.txt dosyası mevcut mu?

Sitenizde hangi dizinlerin taranıp taranmayacağını Googlebot’a bildirebilmeniz için bir Robots.txt dosyası kullanmanız ve kuralları belirtmeniz gerekir. Bu sayede istemediğiniz bir dizinin veya URL’in taranmasının önüne geçebilirsiniz.

Robots.txt dosyası yanlış dizin veya URL içeriyor mu?

Robots.txt dosyasının içeriğinde taranması gereken bir URL veya dizin hatalı olarak Disallow durumundaysa bu komutun kaldırılması gerekir. Robots.txt komutlarının kontrol edilmesi ve doğru URL’lerin ya da dizinlerin engellenip engellenmediği gözden geçirilmelidir.

İndekslenmesine gerek olmayan sayfalar Robots.txt dosyasından engellenmiş mi?

Özellikle e-ticaret ve kurumsal web sitelerinde sıkça karşılaşılan Sepet, Gizlilik Politikası, Müşteri Hizmetleri, Giriş, Kayıt vb. gibi sayfaların Robots.txt dosyasından taranmasına engel konulması gerekir. Böylece tarama bütçesi optimizasyonu açısından da küçük bir optimizasyon yapılabilir.

Site Geneli Kullanılabilirlik

Sitenizde kullanımında bir sorun bulunması, kullanıcı deneyimi konusunda olumsuz bir puan kazanmanıza yol açar. Son algoritma güncellemeleriyle kullanıcı deneyiminin ön plana çıkması ve Google’ın gerçek kullanıcıların deneyimlerine önem vermesiyle site geneli kullanılabilirlik ve UX konusu daha da önem kazanmıştır.

Site sorunsuz bir şekilde kullanılabiliyor mu?

Sitenizi ziyaret eden bir kullanıcının sorunsuz bir şekilde sitenizde gezinebilmesi, içeriklerinizi görüntüleyebilmesi ve aradığı şeyi bulabilmesi oldukça önemlidir. Bu kriteri yerine getirip getiremediğinizi anlayabilmek için sitenizi birden farklı kişilere inceleterek çalışmayan ya da sorun yaratan konuları tespit edebilir ve düzeltebilirsiniz.

Tüm sayfalar mobil uyumlu bir şekilde çalışıyor mu?

Mobil kullanılabilirlik konusu günümüzde SEO’nun kritik noktalarından biri haline gelmiş durumda. Kullanıcıların artık neredeyse tamamen mobile odaklanması ve masaüstü kullanımın azalması, site sahiplerini de tamamen mobil uyumlu olmaya itmiştir. SEO performansınızda olumsuzluk yaşamamak ve ziyaretçilerinize iyi bir kullanıcı deneyimi sunmak için sayfalarınızın mobil uyumlu olarak çalışması gerekir.

Sitenin hız skorları ne durumda?

En çok kullanılan ve Lighthouse destekli olarak çalışan Google PageSpeed Insights aracı ile sitenizin hızını mobil ve masaüstü olarak test ettiğinizde skorlarınız düşükse hız açısından iyileştirme yapmanız gerekmektedir. SEO çalışmalarınızda dikkat etmeniz ve mutlaka iyileştirmeniz gereken açılış hızı konusu, sitenizde tüm sayfaların tüm cihazlarda hızlı çalışması için büyük önem arz eder. Bu durum SEO performansınızı olumlu olarak etkileyecek ve sayfalarınızı ziyaret eden kullanıcılara hızlı bir deneyim sunma imkanı tanıyacaktır.

Önemli sayfalarınızın hız performansı ideal mi?

Sadece ana sayfanızın değil, aynı zamanda SEO’da sizin için en önemli olan iniş sayfalarınızın da hızlı olması ve en çok organik trafik kazandığınız içeriklerin hızlı bir şekilde açılması kullanıcı ve Googlebot açısından büyük önem arz etmektedir. Yavaş açılan bir sayfa, o sayfaya gelen kullanıcının hızlı bir şekilde sitenizi terk etmesine sebep olacaktır. Bundan dolayı hem sizin için önemli olan hem de yüksek organik trafik kazandığınız iniş sayfalarınızın hız skorlarının ideal veya yüksek seviyede olmasına dikkat etmelisiniz.

Sitede iFrame kullanımı mevcut mu?

Sitenize bir dış kaynaktan iFrame ile getirdiğiniz içerikler mevcutsa bu içeriklerin kontrol edilmesi gerekir. Google tarafından taranamayan bir içerik türü olan iFrame kullanımını en aza indirgemek hem sitenin hız performansı hem de içerik kalitesi açısından yararınıza olacaktır.

JS ve CSS dosyaları düzgün yüklenebiliyor mu?

Sitenizin tasarımını ve kullanılabilirliğini oluşturan JavaScript ve CSS dosyalarının sorunsuz bir şekilde yüklenerek sayfayı oluşturması hem kullanıcılar hem de Googlebot açısından önemlidir. Çağırılan JS ve CSS dosyalarının düzgün yüklenerek site görünümünü hızlı bir şekilde oluşturması SEO performansınız ve kullanıcı deneyimi açısından dikkat etmeniz gereken bir konudur.

Sitede kullanılan cache sistemi kullanımı etkiliyor mu?

Sitenizin ana menüsünde yer alan bağlantılar, kullanıcıların önemli ve işine yarayabilecek sayfalara hızlı bir şekilde ulaşması için kullanılır. Bundan dolayı sitenizde kullandığınız menü yapısında yer alan linklerin açılıyor ve tıklanabilir olması dikkat etmeniz gereken bir konudur. Kullanıcılarınıza tıklanamayan ya da açıldığında 404 hatası veren bir sayfayı ana menüde sunmamak için gerekli kontrolü yapmanız gerekir.

Sıkıştırma ve küçültme işlemleri site kullanımına etki ediyor mu?

Sitenizde CSS, HTML ve JS kodlarının sıkıştırılması ve küçültülmesi, sitenin herhangi bir alanının kullanımında bir zorluk ya da sorun yaratıyorsa buna farklı bir çözüm üretmeniz gerekir. Hem SEO performansınız hem de ziyaretçilerinizin sitenizi sorunsuz kullanabilmesi için bu konuya dikkat etmelisiniz.

Kullanıcının kolayca ulaşamadığı ve yetim kalan sayfalar mevcut mu?

Sitenizdeki önemli sayfalara kullanıcıların kolayca ulaşmasını sağlamak için menüde veya diğer bileşenlerde bu sayfalara link vererek kullanıcıları doğrudan o sayfalara yönlendirebilirsiniz. Hem önemli hem de organik trafik elde edilen sayfalarınız için bu işlemi uygulamanız, kullanıcılara zorluk yaşatmadan bu sayfalara ulaşmalarını sağlamanız anlamına gelir.

Site Mimarisi

Web sitenizin düzenli parçalar halinde çalışıyor olması, dağınık bir tasarıma sahip rakiplerinizden bir adım önde olmanıza fayda sağlar. UX kurallarına ve sitenizin sunduğu hizmete göre kullanacağınız tasarım ve beraberinde site özelliklerinin bu doğrultuda çalışıyor olması, site mimarisi konusunda önemli bir avantaj elde etmenizi sağlar.

Sitenizde uygun bir hiyerarşi mevcut mu?

Sitenizdeki sayfaların akışı en önemli sayfalardan en önemsizlere doğru olmalıdır. Örneğin hiç trafik almayan ve bir önemi bulunmayan bir sayfanın ana menüden ya da ana sayfadan linklenerek gereksiz yere yer işgal etmesi önemli bir sorundur. Bunun gibi sayfalar yerine daha önemli sayfalara menünüzde ya da ana sayfanızda yer verebilir ve linkleyebilirsiniz. Bu sayede hiyerarşik bir altyapı kurarak en önemli sayfalarınızı ön plana çıkarabilirsiniz.

Sayfalarınızda Breadcrumbs yapısı kullanılıyor mu?

Sayfalarınızın baş kısmında yer alan breadcrumbs, hem kullanıcıların hem de site içi link inşası için önemli bri konudur. Sitede daha kolay gezinmeyi sağlayan ve bu doğrultuda kullanıcı deneyimini arttıran bir yapı olan breadcrumbs ile birlikte site mimarinize katkıda bulunabilirsiniz.

Breadcrumbs yapısı hiyerarşik bir düzene sahip mi?

Sayfalarınızın baş kısmında yer alan breadcrumbs yapısı, hiyerarşik bir düzene sahip olmalı ve “Ana Sayfa > SEO > Backlink Nedir?” örneğinde olduğu gibi hiyerarşik bir şekilde küçülerek devam etmelidir. En önemli sayfanız olan ana sayfanız ve kategori başta olmak üzere devamında ilgili içerik yer almalıdır. Breadcrumbs yapısı hem kullanıcı hem de Googlebot açısından kolay kullanılabilirlik sağlar ve site mimarisi için önemli bir etkendir.

Ana kategoriler sitenin menüsünde mevcut mu?

Sitenizde kullandığınız menüde ana kategorilerinize yer vermeniz hem site içi link inşası hem de kullanıcı deneyimi açısından önemlidir. Yer verilmemesi durumunda ana kategorilere kullanıcıların ulaşması zorlaşır ve beraberinde ana kategorileriniz yeteri kadar beslenemez.

Ana kategorilerden alt kategorilere bağlantı mevcut mu?

Ana kategorilerinizin de alt kategorileri besleyebilmesi, kullanıcıların sitenizdeki kategorilere en alt kategoriye kadar sorunsuz bir şekilde ulaşabilmesi açısından oldukça önemli ve dikkat edilmesi gereken bir konudur.

Alt kategorilerden ürünlere veya içeriklere bağlantı gidiyor mu?

Bir kategorideki en alt kategoride yer alan ürünlere ya da içeriklere kullanıcıların ulaşabilmesi için en alt kategorideki öğelere gerekli bağlantıların verilmiş olması gerekir. Bu kontroller bir crawl aracı yardımıyla yapılarak iyileştirme çalışmaları planlanabilir.

Önemli iniş sayfaları mevcut mu?

Organik trafik elde etmek istediğiniz sorgular ve belirlediğiniz anahtar kelimelerinize odaklı olarak bir iniş sayfasına sahip olmanız, ilgili sorgularda daha iyi performans gösterebilmek ve üst sıralarda listelenmek için önemlidir.

Önemli iniş sayfalarına ana sayfadan bağlantı mevcut mu?

Sitenizin en önemli ve en otoriter sayfası olan ana sayfanızdan, önemli diğer iniş sayfalarınıza bağlantı vermeniz bu sayfaların beslenmesini ve otorite kazanmasını sağlar. Bu sebepten dolayı önemli iniş sayfalarınıza ana sayfanızdan bağlantı vermeniz oldukça faydalı ve etkili olacaktır.

Site İçi Linkleme

SEO’da sayfalarınızın otoritesi ve değerlemesi açısından dikkat etmeniz gereken bir çalışmadır. Site içi linkleme ve link inşası konusunda kontrol etmeniz ve düzeltmeniz gereken çeşitli konular bulunmaktadır.

En çok dahili bağlantıya sahip sayfalar doğru sayfalar mı?

Google Search Console’da yer alan Bağlantılar raporu yardımıyla sitenizde en çok iç linke yani dahili bağlantıya sahip sayfalarınızı sıralı bir şekilde çıkarabilir ve aralarından organik trafik beklentinizin olmadığı ve önemsiz olan sayfaları ayıklayabilirsiniz. Bu sayede site içi link inşası çalışması yaparken önemli sayfalarınızın daha fazla dahili bağlantıya sahip olmasını ve bu doğrultuda otorite kazanmalarını sağlayabilirsiniz. Ayrıca gereksiz sayfalarınıza gelen dahili bağlantıları minimuma indirebilirsiniz.

Site içi linklerinizde kırık linkler mevcut mu?

Çalışmayan ve kırık link konumunda olan URL’lere site içerisinden link verilmesi SEO performansınızı olumsuz düzeyde etkiler ve hem pozisyon hem de organik trafik kaybı yaşamanıza yol açar. 404 hata koduna sahip olan ve açılmayan linkleri tespit ederek bu linklere diğer sayfalardan bağlantı verilip verilmediğini kontrol etmeniz ve düzeltmeniz gerekir. Bu çalışma için bir crawl aracıyla sitenizi taramanız yeterli olacaktır.

Logonuzdan ana sayfanıza link veriliyor mu?

Günümüzde kullanıcıların büyük bölümü, ana sayfaya gitmek için artık menüde yer alan Ana Sayfa seçeneği yerine doğrudan logoya tıklamaktadır. Kullanıcıların bu alışkanlığına uyum sağlamanız için logonuzdan ana sayfanıza link vermeniz kullanıcı deneyimi için olumlu bir çalışmadır.

Sayfalarınızdan başka sayfalarınıza çok fazla link gidiyor mu?

Bir sayfadan sitenizdeki diğer sayfalara çok fazla link gitmesi, tarama bütçesi ve taranabilirlik açısından olumsuz etki yaratabilir. Bu durumun önüne geçmek için sitenizde gereksiz sayfalara yoğun bir link akışını kesmeniz gerekir. Bu sayede sayfalarınızın değerlerini de kontrol altına alabilirsiniz.

Blog içerikleri arasında diğer içeriklere link verilmiş mi?

Sitenizdeki blog sayfanızda yayınladığınız içerikler arasında birbirlerine bağlantı vermek, kullanıcıların site içerisinde dolaşmasını ve daha fazla vakit geçirmesini sağlar. Bu sayede içeriklerinizin ve sitenizin SEO performansına katkı sağlanır.

On – Page Kontrolleri

Doğru şekilde optimize edilmiş sayfalara sahip olmak için On Page kontrollerine dikkat etmeli ve sitenizdeki sayfaları bu doğrultuda iyileştirmeniz SEO performansınız için önemli bir kriterdir.

Sayfaların başlıkları mevcut mu ve başlıklar çok uzun mu?

Sayfa başlıkları, site genelinde dikkat etmeniz gereken bir SEO kriteridir. Arama sonuçlarında iyi bir pozisyon elde etmeniz için sayfa başlıklarınız ilgili anahtar kelimeyi içermeli ve ideal uzunlukta olmalıdır. Hem masaüstü hem de mobil platformlar için başlık uzunlukları farklıdır ve buna uyumlu olmalıdır. Ayrıca sayfa başlıklarında kullanıcıları harekete geçirici (Call-to-action) ifadeler kullanmak önemlidir. İyi bir başlığa sahip olan bir site, bir sorguda arama sonuçlarında ikinci sırada olsa bile ilk sıradaki siteden daha çok organik trafik elde edebilir. Bir crawl aracı yardımıyla başlığı olmayan veya başlığı çok uzun olan sayfalar tespit edilebilir.

Sayfaların açıklamaları mevcut mu ve açıklamalar çok uzun mu?

Sayfa açıklamaları, kullanıcıların sayfalarınıza giriş yapmadan önce arama sonuçlarında gördüğü ve içerik hakkında küçük bir bilgi edindiği alanlardır. Bu alan her ne kadar SEO kriteri olmasa da kullanıcının sayfaya gelmesini etkileyen bir faktördür. Bu nedenle sayfa açıklamalarında kullanıcıları harekete geçirici ve tıklamaya teşvik edici (call-to-action) ifadeler kullanmak önemlidir. İyi bir açıklamaya sahip olan bir site, bir sorguda arama sonuçlarında ikinci sırada olsa bile ilk sıradaki siteden daha çok organik trafik elde edebilir. Bir crawl aracı yardımıyla açıklamaya sahip olmayan veya çok uzun açıklaması bulunan sayfalar tespit edilebilir.

Sayfa başlıkları çok kısa olan sayfalar mevcut mu?

Sayfa başlıkları, kullanıcıların en çok dikkatini çeken ve tıklamaya teşvik etmeniz gereken birincil alandır. SEO kriteri olan bu bölümde anahtar kelimenizi ve harekete geçirici ifadeleri kullanmanız gerekir. Sayfa başlığınızda en az 10 karakter bulunmalıdır. Bir crawl aracı yardımıyla bu sorunu içeren sayfalar tespit edilebilir.

Sayfa açıklamaları çok kısa olan sayfalar mevcut mu?

Sayfa açıklamaları, ideal bir uzunluğa sahip olmalıdır ve sayfa içeriğiyle ilgili kullanıcıya ön bilgi vermelidir. Bundan dolayı sayfalarınızda kullandığınız açıklamalar en az 50 karaktere sahip olmalı ve sayfayla alakalı ifadeler içermelidir. Bir crawl aracı yardımıyla bu sorunu içeren sayfalar tespit edilebilir.

İçeriklerde heading etiketleri mevcut mu?

Sitenizde yayınladığınız içerikler (özellikle iniş sayfalarınız) heading etiketine sahip olmalı ve hiyerarşik bir düzende ara başlıklar içermelidir. Tıpkı ansiklopedik bir metinde olduğu gibi büyük bir ana başlığın alt başlıklara hiyerarşik bir şekilde dağılması gibi siz de içeriklerinizde bu şekilde heading etiketleri kullanmalısınız. En büyük başlığınız H1, bir alt başlıklar H2 ve diğer alt başlıklar da H3 ve H4 olarak dağılabilir. Her ne kadar Google mühendisleri tarafından SEO kriteri olarak kabul edilmese de içeriğin akışı için dikkat edilmesi gereken bir husustur.

Yapısal Veri İşaretlemeleri uygulanmış mı?

Yapısal Veri İşaretlemeleri, sitenizdeki içeriğin Google tarafından daha kolay anlaşılabilir olması ve SERP özelliklerinde yer bulabilmesi için uygulamanız gereken işaretlemeler bütünüdür. Örneğin bir e-ticaret sitesi sahibiyseniz, sitenizdeki ürünleri “Product” işaretlemesi ile işaretlemeniz ve fiyat, stok, değerlendirme, ürün adı, görseli vb. gibi özellikleri bu işaretlemeyle Google’a bildirmeniz gerekir. Öte yandan her sitenin sahip olması gereken temel Yapısal Veri İşaretlemeleri’ni de uygulamanız gerekir.

Resim dosya adları SEO'ya uygun mu?

Sitenizde kullandığınız görsellerin dosya adları SEO’ya uygun biçimde olmalıdır. Resimleriniz “ornek-gorsel-adi.jpg” şeklinde her kelimenin arasında tire olacak şekilde adlandırılmalı ve bu şekilde sunucuya gönderilmelidir. Bu sayede arama motoru botları, görsellerinizin neyle ilgili olduğunu daha kolay anlamlandırabilir.

Resim alt etiketleri mevcut mu?

Sitenizde kullandığınız görsellerin “alt=” koduyla alt etikete sahip olması ve görselin neyle ilgili olduğunu yansıtması gerekir. Örneğin sitenizdeki bir köpek resminin alt etiketi “alt=”köpek”” şeklinde olmalıdır. Bu sayede arama motoru örümcekleri, sitenizdeki resimlerin neyle ilgili olduğunu kolayca anlamlandırabilir.

Resim boyutları görüntülenen alanla uyumlu mu?

Site hızı için dikkat edilmesi gereken bir konudur ve resimleriniz hangi alanda gösteriliyorsa resimlerinizin o alanın boyutuyla uyumlu olması gerekir. Bu sayede küçük bir alanda gösterilecek görselin çok daha büyük halinin yüklenmesine gerek kalmaz ve site hızı olumlu yönde etkilenir.

Kullanılan URL yapısı SEO dostu mu?

Sitenizde kullandığınız URL yapısıının SEO dostu olmasına dikkat etmelisiniz. Kullandığınız URL’ler kelime aralarında – olacak şekilde olmalı ve hiyerarşik bir yapı olmalıdır. Ana domainden kategoriye ve sonrasında ilgili içeriğin URL’ine doğru bir yapı kullanılmalı ve Türkçe karakterden kaçınılmalıdır.

Sitenin WWW & non-WWW hali de 200 mü dönüyor?

Sitenizin hem www’li hem de www’siz halinin 200 durum koduyla çalışması ve ulaşılabilir olması önemli bir SEO sorunudur ve kopya içerik sorunu yaratır. Bundan dolayı sitenizin ya www’li ya da www’siz halini tercih etmeli ve tercih etmediğiniz seçeneği 301 yönlendirme ile kullanacağınız biçime yönlendirmeniz gerekir.

Site HTTPS protokolünde mi çalışıyor?

HTTPS ile çalışmayan siteler, Google Chrome tarayıcısında Güvenli Değil olarak işaretlenir ve kullanıcı deneyimi açısından kötü bir izlenim bırakır. Bundan dolayı bunun önüne geçmek için SSL kullanımı gerekir. Eğer SSL kullanımı yapıyorsanız ve siteniz HTTPS protokolünde çalışıyorsa, ayrıca HTTP protokolünde 200 durum koduyla çalışan bir sayfanın olup olmadığını tespit etmeniz ve sitenizdeki tüm sayfaların HTTPS ile çalışmasını sağlamalısınız. Aksi durumda kopya içerik sorunuyla karşı karşıya kalabilirsiniz.

Canonical etiketlerinin kullanımında bir problem var mı?

Sitenizde herhangi bir indeksleme, kopya içerik ya da benzer sorunlarla karşılaşmamak için Canonical etiketlerinizi doğru kullanmanız büyük önem arz eder. Bir crawl aracı yardımıyla sitenizi tarayarak hatalı Canonical etiket kullanımı yapılan sayfalarda ilgili düzenlemeleri yapmanız gerekir.

Sayfalandırılmış sayfalarda rel=next ve rel=prev etiketleri kullanılmış mı?

İçeriklerinizde ya da sayfalarınızda bir sayfalama söz konusu ise, bir önceki ve bir sonraki sayfalar için rel=next ve rel=prev etiketleri kullanılmalıdır. Aksi durumda kopya içerik sorunu meydana gelir ve sitenizin SEO performansı olumsuz etkilenir.

URL sonlarındaki / işaretleri doğru kullanılıyor mu?

Sitenizdeki URL’lerin sonundaki slash (/) işareti ya kullanılmalı ya da kullanılmamalıdır. İkisini aynı anda kullanmak veya bir URL’in hem /’lı hem /’sız versiyonunun 200 durum koduyla çalışması kopya içeriğe yol açar ve SEO performansınızı olumsuz etkiler. Bundan dolayı kullanılmayacak biçimin kullanılacak URL’e 301 yönlendirme ile yönlenmesi gerekir.

İçerik Kalitesi

İçerik kraldır! Son algoritma güncellemeleri ile birlikte daha da önem kazanan içerik konusu, SEO’da rakiplerinizi geride bırakmak, arama sonuçlarında pozisyon kazanmak ve organik trafiğinizi katlamak için en büyük etkendir. Kaliteli içerikler barındıran sayfalara sahip olmak, sizi başarıya taşıyabilecek ciddi bir faktördür.

İçerikler yeterli uzunlukta mı?

SEO’da her zaman tartışılan bir konu olan içerik uzunluğu için dikkat etmeniz gereken iki nokta vardır. Birincisi, arama sonuçlarında ilk sayfada listelenen rakiplerinizin kullandığı içeriklerin uzunluğudur. Rakiplerinizin ilk sayfada listelendiği içeriklerin uzunluğuna yakın veya daha uzun bir içerik kullanmanız yeterli olur. İkinci olarak anlattığınız konuyu yeteri kadar ele almanız uygun olacaktır. Yani bir konuyu ele alırken tüm detaylarıyla aktarmanız ama bunu yaparken de gereksiz bilgilerden içeriğinizi uzak tutmanız önemlidir.

İçerikler yazım ve imla kurallarıyla uyumlu mu?

İçeriklerinizi sayfalarınızda yayınlamadan önce yazım ve imla kurallarına uygun olup olmadığını gözden geçirmeniz gerekir. Kaliteli bir içerik hazırlarken bu içeriği gerçek kullanıcıların okuyacağını aklınızdan çıkarmayın. Noktalama işaretlerine ve yazım kurallarına uygun metinler hazırlamaya özen göstermelisiniz.

İçeriklerde anlaşılamayan ifadeler ve akıcılığı bozan cümleler mevcut mu?

İniş sayfalarınıza kullandığınız metinler, gerçek kullanıcılar tarafından okunacağı için akıcılığa ve anlaşılabilirliğe önem vermelisiniz. Doğal dil kullanarak anlattığınızı konuyu Googlebot’a göre değil, gerçek insanlara göre yazmalısınız. Anlaşılır, doğru ve kullanıcının aradığı şeyi bulabildiği basit içerikler sizi SEO’da bir adım öne götürür.

Sayfalarınızda kopya kullanımı mevcut mu?

Sayfalarınızda yer verdiğiniz içerikler, tamamen özgün ve başka bir yerden kopyalanmamış olmalıdır. Kendinize ait, anlattığınız konuyu doğru anlatan ve başka bir yerde olmayan içeriklere sahip olmanız SEO performansınız açısından büyük öneme sahiptir. Kopya içerik kullanımı durumunda Google cezaları ile cezalandırılmanız, sıralama ve organik trafik kaybı yaşamanız mümkündür.

İçeriklerde anahtar kelime doldurma (keyword stuffing) kullanımı yapılmış mı?

İçeriklerinizde sadece pozisyon kazanmak için anahtar kelimelerinizi içeriğe dolduruyorsanız, sitenizin Google tarafından cezalandırılması büyük ihtimaldir ve SEO’da başarı beklenemez. Bundan dolayı içeriklerinizi hem okuyucularınız hem de Googlebot’a uyumlu olacak şekilde oluşturmalısınız. Bunu yaparken de anahtar kelimelerinizi içeriğinizde spam derecesinde kulanmamaya ve içeriği doğal bir şekilde oluşturmaya dikkat edilmelidir.

İçerikler ilgili konuyu tam olarak ele alıyor mu?

İçeriğinizde bir konuyu anlatırken tüm detaylarıyla ve tüm alt başlıklarıyla kapsamlı bir şekilde anlatmanız, SEO performansınız için oldukça önemlidir. Özellikle son Google algoritma güncellemeleri ile içeriğin önemi defalarca ön plana çıkmıştır. Bundan dolayı bir konuyu kapsamlı bir şekilde kullanıcılarla buluşturmanız SEO çalışmalarınızda büyük etki yaratır.

Sayfalarınızda içerik zenginliği için görsel kullanımı yapılıyor mu?

İçeriklerinizi her ne kadar pozisyon kazanmaya odaklı olarak hazırlasanız da nihayetinde bu içerikler gerçek insanlar tarafından okunacak. Bunun farkında olan ve kullanıcılarına kaliteli sonuçlar sunmak isteyen Google, kaliteli ve zengin içeriğe oldukça önem vermelidir. İçeriklerinizde konuyla ilgili görseller kullanmak da içerik zenginliğini sağlamanın bir yoludur.

İçerik zenginliği için video kullanımı yapılıyor mu?

İçerik zenginliği için yalnızca metin ve görsel kullanımı çoğu zaman yeterli olmaz. Buna ek bir destek olarak video kullanımı yapmak ve içerik konunuzla ilgili bir videoyu içeriğinizde kullanarak sitenizi ziyaret eden kullanıcılara sunmanız önemlidir.

İçerik zenginliği için diğer çeşitli elementlere içerikte yer veriliyor mu?

İçeriğinizi zenginleştirmek için ayrıca madde işaretleri, tablolar, ses dosyaları, PDF’ler ve buna benzer diğer materyalleri de kullanabilirsiniz.

Ölçümleme

Trafiğinizi ölçmek, analizler çıkararak yeni fırsatları yakalayabilmek ve hedeflerinize ulaşma konusundaki durumunuzu gözden geçirmek için ölçümleme konusuna dikkat etmeniz gerekir.

Google Tag Manager kurulu mu?

Sitenizde kullandığınız takip kodlarını bir arada kullanabilmeniz ve çeşitli takipleri de yapabildiğiniz bir araç olan Google Tag Manager’ı kurmanız ve sitenize GTM kodlarını yerleştirmeniz ölçümleme konusunda yararınıza olacaktır.

Google Analytics kodu her sayfada isabet alıyor mu?

Trafiğinizi takip etmek ve analiz için kullanabileceğiniz Google Analytics aracının takip kodunu sitenizde tüm sayfalarda kullanmanız gerekir. Bundan dolayı genelde header ya da footer alanında Google Analytics koduna yer verilir. Analytics kodunun her sayfada isabet alabilmesi için header ya da footer alanında kodu kullanmanız gerekir.

Search Console kurulu mu?

SEO çalışmalarında eliniz-ayağınız olan ve ücretsiz bir şekilde sunulan Google Search Console’u mutlaka kurmanız ve sitenizdeki teknik problemleri takip etmeniz çok önemlidir. SEO’ya başlarken yapılması gereken ilk işlemlerden olan Search Console kurulumunu kesinlikle atlamamalısınız.

Dönüşüm izleme kodları çalışıyor mu?

Ürün satışı, form elde etme veya bir dönüşüm tamamlatma gibi hedefleri olan web siteleri için dönüşüm izleme kodları kullanılmalıdır. Bu sayede dönüşümlerinizi takip edebilirsiniz.

Remarketing ve Facebook Pixel kodları çalışıyor mu?

Sitenize gelen kullanıcıların çerezlerini toplamak ve yeniden pazarlama reklamlarıyla sitenize daha önceden giren kullanıcılara tekrar ulaşabilmek için Google Remarketing kodunu ya da Facebook Pixel kodunu yerleştirmeniz gerekir.

Mobil Kullanılabilirlik

Günümüzde mobil cihazlardan internet kullanan kullanıcılar, masaüstü platformlardan internet kullanan kullanıcıları geride bırakmıştır. Bu da web sitelerin mobil ile tamamen uyumlu olarak çalışması zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. SEO’da hedefinizi tutturmak ve başarı yakalamak için mobil kullanılabilirlik önemli bir etkendir.

Sitedeki tüm sayfalar mobil uyumlu mu?

SEO için çok önemli bir kriter olan mobil uyumluluk, sitenizde dikkat etmeniz gereken önemli bir faktördür. Sitenizdeki tüm sayfaların mobil uyumlu bir şekilde çalışması için çalışma yapmanız ve tüm siteyi mobil uyumlu hale getirmeniz gerekir. Aksi durumda SEO performansınız olumsuz etkilenir ve hedeflediğiniz başarıya ulaşmanız imkansız olabilir.

Masaüstünde olup mobilde olmayan alanlar mevcut mu?

Sitenizde masaüstü versiyonda sunduğunuz tüm alanların mobil görünümde de mevcut olması gerekir. SEO performansınız ve kullanıcı deneyimi için gerekli olan bu çalışma ile birlikte mobil kullanılabilirlik açısından bir sorun yaşamamanız hedeflenir.

Mobil yükleme hızı ideal seviyede mi?

Yukarıda da daha önceden bahsettiğim gibi, sayfa açılış hızı günümüzde SEO’nun en önemli kriterleri arasında yer alır. Bu sebepten dolayı sitenizin mobil versiyonunun hızlı yüklenmesi ve sayfalarınızın hızlı oluşması, rakiplerinizi geride bırakmanız için önemli bir adımdır. Günümüzde mobil kullanım oranı, masaüstü kullanım oranını geride bırakmıştır ve bundan dolayı mobil kullanıcılara hızlı çalışan sayfalar sunmanız gerekir.

Kullanılan reklamlar mobil kullanımı zorlaştırıyor mu?

Kullanıcı deneyimi açısından da dikkat etmeniz gereken bir konu, sayfalarınızda yer verdiğiniz reklamların mobildeki kullanımı zorlaştırıp zorlaştırmadığıdır. Görünümü kısıtlayan, kullanıcının hareketini ve sayfanın akışını bozan bir reklam yerleşimi SEO performansınıza da zarar verir.

Çoklu Dil

Birden fazla dilde ya da bölgede hizmet veren web siteleri için çoklu dil konusu, SEO performansını da etkileyen bir konudur. Sayfalarınızın doğru bölgeye ya da doğru dile işaret edip etmediğini görmek ve iyileştirmek için çoklu dil çalışmalarına dikkat etmeniz gerekir.

Hreflang kodları mevcut mu?

Çoklu dil kullanan veya dünyanın çeşitli noktalarından trafik alan web siteleri, içeriklerinde hreflang meta kodunu kesinlikle kullanmalı ve ilgili içeriğin hangi dili/bölgeyi hedeflediğini Google’a işaret etmelidir.

Hreflang kodları doğru dili/bölgeyi işaret ediyor mu?

Kullanılan hreflang kodlarındaki dil ve bölge bilgisinin gerçekten de doğru dili/bölgeyi işaret ettiğinden emin olmalısınız. Aksi durumda SEO performansınız olumsuz etkiye maruz kalacağı gibi aynı zamanda kullanıcıları da yanlış sayfalarla buluşturma ihtimaliniz olacaktır. Bundan dolayı bir sayfanın hangi dil ve bölgeye sunulacağını belirlemeniz ve bu doğrultuda hreflang kodlarını doğru bir şekilde yerleştirmeniz gerekir.

Bir dildeki sayfanın diğer dillerde karşılığı var mı?

Çoklu dil kullanan sitelerde yapılan önemli bir hatadır. Örneğin Türkçe dilinde yayında olan 35 sayfanız varsa, bu sayfaların diğer dillerdeki karşılığı da mutlaka olmalı ve yayına alınmalıdır.

SEO Kontrol Listesi Sürekli Güncellenmektedir

SEO kontrol listesinin sonuna geldiniz. Bu SEO kontrol listesi, SEO performansınıza olumlu yönde katkıda bulunur ve SEO kontrol listesi içindeki maddeler doğru uygulandığı takdirde hem bazı kelimelerde pozisyon kazanmanıza hem de organik trafiğinizi arttırmaya yardımcı olur.

SEO kontrol listesi maddeleri, her zaman güncel olmayabilir ve ara ara güncellenecektir. Bu SEO kontrol listesini iki ayda bir baştan aşağı tekrar sitenizle birlikte gözden geçirebilirsiniz. Böylece hem SEO kontrol listesi ile uyumluğunuzu tekrar gözden geçirebilir hem de SEO kontrol listesi içindeki yeni maddeleri/çalışmaları da fark edebilirsiniz.

SEO hakkında merak ettikleriniz, sorularınızın cevapları ve en güncel SEO yazılarını okumaya devam etmek için https://www.anilzengin.com.tr/seo/ sayfasını hemen ziyaret edin!

Etiketler

Anıl Zengin

Eğitim hayatımı İstanbul Kültür Üniversitesi'nden mezun olarak tamamladım. 6 yıldır dijital pazarlama sektöründe birbirinden farklı projelerde çeşitli yer aldım. Önce Habertürk SEO ekibinde, sonrasında Peakment Digital'de SEO uzmanı olarak bulundum.

İlgili Makaleler

24 Yorum

  1. Teşekkür ederim bilgilendirme icin, takıldıgım noktaların hepsini sayenizde cözmüş oldum.

  2. 2020’nin ilk içeriğine yakışır bir içerik olmuş Anıl. Güncellenen algoritma kafalarda ciddi soru işaretleri bırakıyordu bilgilendirmen için teşekkürler.

  3. WordPress alt tabanı kullanan bir site icin çoklu dil eklentisi veya manual kurulum hakkında bilginiz varmı? Varsa sunuma koyarsanız memnun olurum. Saygılar iyi calışmalar

    1. WordPress’te çoklu dil eklentisi olarak kullanabileceğiniz öne çıkan iki eklenti var; Birisi WPML, diğeri de Polylang. Şu anda blogda bu konuyla ilgili bir içeriğim yok ama planıma ekleyip kısa sürede hazırlayabilirim.

  4. bu seo kontrol listesi benim işime yaradı. kişisel blog sitemin içeriğinde birçok yeri kontrol edip küçük detayları yakalayabildim. Teşekkürler.

  5. Guncel olarak ariyordum boyle bir yaziyi. Gercekten kapsamli bir yazi olmus. Kendi sayfam icin yarari olacaktir. Tesekkurler.

  6. Kişisel blog sitemde özgün bir şekilde içerikler yazıyordum. Seo hakkında bilgi edinmek istedim. Sitenizde seo ile alakalı harika içerikler mevcut. Ellerinize sağlık anıl hocam.

  7. Çok açıklayıcı bir rehber hazırlamışsınız. Kendi sitemde bir çoğunu deneyeceğim . Çok Teşekkür Ederim.

  8. Çok açıklayıcı bir yazı olmuş,ayrıntılı bir şekilde açıklamışsınız, başarılarınızın devamını diliyorum. SEO konusunda bu tür yazılarınızın devam etmesini diliyor ve yeni içeriklerinizi merakla bekliyorum.

  9. SEO kavramında güncellik çok önemli bir önceki yılın yöntemleri bu yıl geçerli olmayabilir bu konu 2020 seo açısından çok faydalı.

  10. Ayrıntılı anlatım için çok teşekkürler, her ne kadar da bir liste olsada yinede doğallık işin temelinde. Yani hiç eklenti kullanmadan hiç para harcamadan, hatta hiç seo kurallarına uymadan bile başarılı olan çok insan tanıyorum. Sadece gerçeklik ve doğruluk üzerinden doğal içerik üretiyorlar.

  11. Benim de bir sitem var ve seo açısından çok sıkıntı çekiyordum. Sadece özgün yazılar paylaşmak yetmiyor sonuçta. Yazınız bu konuda bana çok faydalı oldu. Paylaşımınız için teşekkür ediyorum.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorum göndererek Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.
Yukarıdaki yorum kutucuğu; ad - soyad, e-posta adresi ve internet site bilgilerini toplar. Toplanan bu veriler sitemizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmaktadır. Yorumunuzu gönderdiğiniz takdirde, bilgilerinizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmasına izin vermiş sayılırsınız.

Başa dön tuşu
Kapalı