SEO

E-Ticaret SEO: Nasıl Yapılır? – Kapsamlı Rehber (2020)

E-Ticaret SEO, E-Ticaret siteleri için oldukça önemli olan ve organik trafik yoluyla satış artırmak için mutlaka yapılması gereken çalışmalardır. E-Ticaret siteleri için SEO çalışmalarında yapılması gerekenlerle ilgili hazırladığım bu içerikle birlikte, bir E-Ticaret sitesinde hangi çalışmaların uygulanması gerektiğini, hem kategori hem ürün bazlı hangi optimizasyonların yapılması gerektiğini kapsamlı bir şekilde öğrenebilecek ve sitelerinize uygulayabileceksiniz. E-Ticaret siteleri için SEO çalışmalarının nasıl yapıldığı konusunda tüm detaylar bu yazıda…

E-Ticaret SEO: Neden Önemli?

Bilindiği üzere hem ülkemizde hem de dünya genelinde her E-Ticaret sitesi, satış yapabilmek adına Google Ads, Facebook Reklamları, Instagram Reklamları ve çeşitli reklam platformlarını kullanmaktadır. Bunun ana sebebi, müşterilere ve ürünü satın alabilecek kitleye anında ulaşabilmek ve anında ürün satışı gerçekleştirebilme isteğidir. Çünkü SEO çalışma süresinde ortalama 6-7 aylık süre sonunda sabit bir satış rakamına ulaşılırken, reklam ile böyle bir süreye ihtiyaç olmuyor ve doğrudan kullanıcılarla buluşma gerçekleşiyor. Ama reklamın da dezavantaj sağladığı kısım elbette reklam maliyetleri. Bundan dolayı E-Ticaret siteleri mutlaka SEO yapmalı ve sabit bir trafik/satış rakamına sahip olmalıdır.

Eğer iyi bir reklam bütçeniz yoksa ve maliyetlerin artması durumunda zarar ediyorsanız, bu noktada SEO’ya yönelmeli ve vakit kaybetmeden SEO çalışmalarınıza başlamalısınız. Yapacağınız SEO ile tamamen ücretsiz ve maliyetsiz bir şekilde müşterilerinizin karşısına çıkabilecek ve satış yapabileceksiniz. Eğer iyi bir SEO çalışması yürütürseniz de hedeflediğiniz başarıya ulaşarak günlük sadece organik trafik yoluyla edindiğiniz sabit bir satış rakamınız olacaktır. Bu da, reklam maliyetlerinizi kısmanıza veya satış rakamlarınızı katlayarak kazancınızı artırmanıza olanak sağlayacaktır.

e-ticaret-seo-rehberi

E-Ticaret SEO Rehberi: Nasıl Yapılır?

Düz mantık düşünüldüğünde bir E-Ticaret sitesiyle normal bir siteye büyük oranda aynı çalışmalar yapılır ve benzer stratejiler izlenir. Ancak E-Ticaret sitelerindeki ürün içerik tipi ve kullanıcıların davranışları, farklı bir SEO politikası izlememizi sağlar. Hem kategori, hem ürün hem de blog taraflı olarak yürütülecek bir SEO çalışması ile E-Ticaret sitelerinin SEO uyumluluğu, SEO performansı iyileşmesi ve organik trafik artışı sağlanır. Bu rehber ile birlikte E-Ticaret için SEO çalışmalarının nasıl yapıldığını öğrenebileceksiniz. İçeriğin devamında çeşitli ara başlıklarda uygulanacak çalışmaları göreceksiniz…

Anahtar Kelime Araştırması ve Kelime Analizi

SEO çalışmalarına başlarken temelde yapılması gereken ilk çalışma, anahtar kelime araştırması yapmaktır. İnternet sitenizle ilgili, sektörünüzle ilgili ve kullanıcıların arama sorgularıyla ilgili anahtar kelimeleri belirleyerek yola başlamak, sağlam bir temelde başlangıç yapmanızı sağlar. SEO çalışmalarınızın başında hatalı anahtar kelimeleri tercih ederek bu yönde çalışma yürütmek, beklediğiniz verimi ve karşılığı alamamanıza yol açar. Bundan dolayı gerçekten sektörünüzle ilgili olan ve kullanıcıların kullandığı anahtar kelimeleri tespit ederek teknik SEO ve içerik çalışmalarınızı buna göre şekillendirmeniz gerekir. Ayrıca, doğru anahtar kelime araştırması yapmak ürünlerinizin ve kategorilerinizin arama sonuçlarında daha fazla görünmesini ve organik trafik elde etmenizi sağlar.

Sayfa Açılış Hızı Optimizasyonları

SEO çalışmalarında günümüzde sayfa açılış hızı en önemli konular arasında ve bu durum elbette E-Ticaret siteniz için de geçerli. Ana sayfanızın, kategorilerinizin, alt kategorilerinizin ve ürün sayfalarınızın hızlı bir şekilde yüklenmesi rakiplerinizin önüne geçmeniz için başka bir faktördür. Özellikle mobil cihazlarda ve diğer platformlarda hızlı açılan ve yüklenen bir siteye sahip olmanız, hem SEO performansınızı hem kullanıcı deneyimini üst düzeye çıkarır. Unutmayın ki kullanıcılar yavaş yüklenen sayfaları sevmez ve yüklenmelerini beklemez. Özellikle E-Ticaret sitelerini kullanan kullanıcı kitlesinin mobil platformlarda ağır bastığını göz önünde bulundurursak, mobil hızınızın yüksek seviyede olması gerektiğini anlayabiliyoruz. Sırf yavaş yüklenmeden dolayı bile sipariş kaçırabilir ve kazancınıza darbe vurabilirsiniz.

Mobil Cihazlarla Uyumluluk

Günümüzde mobil kullanım oranı, masaüstünü geride bırakmış durumda ve özellikle de E-Ticaret siteleri mobil cihazlardan trafik ediniyor. Bu veriyi göz önünde bulunduran Google da bilindiği üzere 2016 yılından itibaren aramada mobile öncelik verme konusunu başlattı ve “mobile-first indexing” gelişmesiyle birlikte mobilin önemi ortaya çıkmış oldu. SEO performansınızı doğrudan etkileyen bir etken olan mobil cihazlarla uyumluluk konusu, önem vermeniz gereken bir kriterdir. Sitenizin tamamının mobil cihazlara uyumlu olarak çalışması ve tasarımsal olarak da mobile uyumlu olması oldukça önemli. Kullanıcılarınızın mobil cihazları kullanarak sitenizi kullanabilmesi ve sorunsuz bir şekilde siparişi tamamlayabilmesi önem vermeniz gereken kritik bir konudur.

Kullanıcı Deneyimi (UX)

SEO’da son yıllarda karşımıza çıkan bir tabir olan kullanıcı deneyimi yani UX, her internet sitesinde olduğu gibi E-Ticaret sitelerinin de dikkat etmesi gereken bir konudur. Teknik SEO ve içerik çalışmalarından hariç olarak sitenizin kullanılabilir olması ve tüm kullanıcıların sitenizi sorunsuz bir şekilde kullanabilmesi için çeşitli tasarımlar iyileştirmeler yapmak önemlidir. Özellikle E-Ticaret sitelerinde aşama aşama bir yapı bulunduğu için (kategori > ürün > sepet > ödeme) tüm aşamaların rahatça kullanılabilmesi ve bir siparişin sorunsuz tamamlanabilmesi önemlidir. Kullanıcı deneyimini en üst düzeye çıkarmak için ürünlerin satın alınma sürecine kadar geçen aşamalarda bir sorun olup olmadığını ve kullanıcıların bir noktada zorlanıp zorlanmadığını ölçümlemeniz gerekir.

Kategori Ağacı ve Mimari

Bir E-Ticaret sitesinin dikkat etmesi gereken önemli konulardan biri de kuşkusuz kategori ağacının iyi bir şekilde planlanmasıdır. Tüm kategorilerinizin ve beraberinde alt kategorilerinizin kullanıcılar tarafından erişilebilir olması, site mimarisi ve kullanıcı deneyimi açısından faydalıdır. Kullanıcıların ve Googlebot’un kolayca erişemediği kategorilerin ve ürünlerin bulunması SEO performansınıza olumsuz olarak etki edecektir. Bundan dolayı hem ana kategorilerinizin, hem alt kategorilerinizin hem de ürünlerinizin kolayca ulaşılabilir olması önem vermeniz gereken bir konudur.

e-ticaret-seo-yapilandirilmis-veri-isaretlemesi

Yapılandırılmış Veri (Structured Data) İşaretlemeleri

Yapılandırılmış Veri (Structured Data) işaretlemeleri, Google botlarının sayfalarınızın içeriğini daha iyi anlamasına yardımcı olan kodlardır. Veri işaretlemesiyle birlikte sayfalarınızın içeriğindeki detayları daha anlamlı ve verimli şekilde Google botlarına tanıtma imkanınız bulunmaktadır. E-Ticaret siteniz için de özellikle ürün detay sayfanız için veri işaretlemelerini kullanarak ürünün “fiyatı, para birimi, markası, bedenleri, indirim oranları, adı, açıklaması, stok durumu, müşteri değerlendirmeleri” gibi birçok veriyi Google’a daha anlamlı şekilde bildirebilirsiniz. Bu sayede, arama sonuç sayfasında ürününüzün daha detaylı ve dikkat çekici şekilde listelenmesi mümkün olur. Bu da tıklama oranınızı doğrudan etkiler ve trafiğinize katkıda bulunur.

Tarama Bütçesi (Crawl Budget) Optimizasyonu

SEO’da kritik bir konu olan ve E-Ticaret sitelerinde de çok göz ardı edilen bir konu olan tarama bütçesi (crawl budget) konusu, dikkat etmeniz ve mutlaka optimize etmeniz gereken bir konu. Gereksiz sayfalarınızın ve özellikle filtrelerinizin indekslenmesi, tarama bütçesi konusunda problem yaratacak ve asıl önemli sayfalarınız yerine herhangi bir değeri olmayan sayfalarınız taranacak ve bu şekilde hatalı bir planlama meydana gelecektir. Bunun önüne geçmek ve tarama bütçenizi daha verimli kullanabilmek için gereksiz sayfalarınızın ve filtrelerin indekslenmemesini ve taranmamasını Robots.txt’den engelleyerek, ilgili sayfalarda “noindex” etiketi kullanarak ve site haritasından çıkararak sağlamalısınız.

Kategori Sayfası Optimizasyonları

Ürünlerinizi listelediğiniz kategorilerinizi iyileştirmek de SEO performansınıza ve dönüşüm oranınıza katkıda bulunacaktır. Kategorilerinizde, listelenen ürünlerle ilgili ve kategorinizin hizmet ettiği konuyla alakalı içeriklere yer vermek ve tanıtıcı bir metin kullanmak her zaman E-Ticaret siteleri için faydalı ve karşılığı olumlu olarak alınan bir etkendir. Kategorinizde birkaç paragraflık bilgi verici ve kategorinin detaylarını sunan bir içerik kullanmaya özen göstererek, kategori sayfalarınızın arama sonuçlarında pozisyon kazanarak organik trafik sağlamasına imkan tanıyabilirsiniz. Öte yandan kategori sayfalarınızda ürün filtreleme (marka, ürün fiyatı, renk, model, alt kategori vb.) sistemini kullanarak kullanıcıların aradığı ürünleri bulmasına yardımcı olabilirsiniz.

Ürün Sayfası Optimizasyonları

E-Ticaret sitelerinin dikkat etmesi gereken en önemli konulardan biri kuşkusuz ürün sayfası optimizasyonlarıdır. SEO’ya tam uyumlu ve iyi bir görünüme sahip ürün sayfaları oluşturmak, rakiplerinizi geride bırakabilmek için bir avantaj sağlar. Ürün sayfanızda ürünün “adı, fiyatı, markası, stok durumu, beden bilgisi, renk bilgisi, ürünün açıklaması, satın alan kullanıcıların yorumları ve değerlendirmeleri, ürünün görselleri ve diğer varyantları, benzer ürünler, kombini tamamlayan ürünler ve yan ürünler” gibi birçok detaya yer vermek çok önemlidir. Hem arama sonuçlarında anahtar kelimelerinizde pozisyon kazanmak, hem organik trafiğin artmasını sağlamak hem de kullanıcıların ürünü satın alma eğilimlerini artırmak için ürün detay sayfası optimizasyonuna önem vermelisiniz.

Başlık (Meta Title) ve Açıklama (Meta Description) İyileştirmeleri

E-Ticaret sitelerinde yapılan hatalardan olan başlık ve açıklama konusu, SEO performansınızı olumsuz yönde etkileyebilecek faktörlerdir. Özellikle ürünlerinizi bir XML yoluyla kaynak bir dağıtıcıdan sitenizde entegre ediyorsanız, bakmanız gereken ilk şey ürünün başlığı ve açıklamasıdır. XML yoluyla elde edilen ürünlerde başlık ve açıklama sabittir ve sizin gibi onlarca E-Ticaret sitesi, aynı XML ile ürünü çekmektedir. Bu da diğer sitelerle aynı ürün başlığı ve açıklaması kullanmanız anlamına gelir ve bundan dolayı SEO performansınız olumsuz yönde etkilenir. Bunun önüne geçmek için hem site genelinde hem de ürün sayfalarınızda başlık (meta title) ve açıklama (meta description) metinlerini sıfırdan özgün olarak hazırlanmalı. Ayrıca anahtar kelimelerinize anlamlı şekilde yer vermeli ve kullanıcıları harekete geçirici ifadeler (indirim, ücretsiz kargo, yeni sezon, sepette indirim, fırsat, avantaj vb.) kullanmalısınız.

Canonical Etiketleri

Canonical etiketleri, site genelinde kontrol etmeniz gereken bir koddur. Tüm sayfalarınızın canonical etiketlerini kontrol etmeli ve eksik/hatalı etiket kullanımlarını düzeltmelisiniz. Bu sayede kopya içeriğin (duplicate content) önüne geçebilir ve bu sayede SEO performansınıza olumlu yönde katkıda bulunabilirsiniz. Canonical etiketlerinin yanlış kullanımı hem kopya içerik sorunu hem de taranma ve indekslenme sorunu yaratır.

Site İçi Link İnşası

E-Ticaret SEO konusunda, SEO performansınızı olumlu yönde etkileyecek bir diğer faktör de site içi link inşasıdır. Ürünleriniz ve kategorileriniz arasında linklemeler yaparak link inşasını iyi bir şekilde planlamanız sayfa otoritelerini optimize etmenizi sağlayacak ve dahili bağlantılarınızın iyi kurgulanmış bir şekilde işlemesine yol açacaktır. SEO performansınızı olumlu olarak etkileyecek bu çalışma ile birlikte güçlü bir SEO yapısına sahip olabilirsiniz.

Site Dışı Linklemeler (Backlink)

SEO’nun önemli bir kolu olan site dışı SEO çalışmaları, sitenizin otorite kazanmasını ve arama sonuçlarında anahtar kelimelerinizde üst sıralarda listelenmenizi sağlar. Güçlü, sitenizle aynı ve benzer kategorilernden backlink edinmek, güçlü referanslara sahip olmanızı sağlar ve Google’ın gözünde sitenizin değeri yükselir. Bu sayede otoriterliğiniz artıkça doğru orantıda anahtar kelime pozisyonları kazanmanız mümkündür. Elbette backlink edinirken güçlü, içeriği kaliteli olan ve Google politikalarına aykırı olmayan web sitelerinden link edinmeye dikkat etmelisiniz. Aksi durumda, kalitesiz ve herhangi bir değeri bulunmayan sitelerden link edinmek sitenize zarar sağlayacaktır.

404 Hata Kontrolleri

Sitenizde önceden olan fakat artık olmayan sayfaların, kategorilerin ve ürünlerin 404 durum koduyla çalışması olağan bir durumdur. Fakat böyle bir durumda mantıklı bir yol izlenmelidir. Örneğin, bir ürünü silmeniz gerekiyorsa, ürünün URL’ini yeni bir URL’e (örneğin ilgili kategoriye) 301 yönlendirme kullanarak yönlendirmelisiniz. Bir sayfanın 404 hata koduyla hem kullanıcıyla hem de Googlebot ile buluşması, SEO performansınızı olumsuz etkiler. Eğer 404 veren sayfalarınızı 301 yönlendirmeler ile ilgili alanlara yönlendirmezseniz, arama sonuçlarında 404 hata kodu veren sayfalarınız indekste durmaya devam eder. Bu da beraberinde organik trafiğinizin çakılmasına sebep olur.

Stokta Olmayan Ürünler

E-Ticaret SEO konusunda bir diğer önemli konu da stokta bulunmayan ürünler konusudur. E-Ticaret sitelerinde en çok yapılan hatalardan biri de stokta olmayan ürünleri sistemden silmek ve 404’e düşürmektir. Bu kritik sorunlara yol açabilecek bir davranıştır ve SEO performansınızı olumsuz etkiler. Bir ürünün stokta olmaması durumunda ürünü “Stokta Değil” seçeneğiyle belirtmeli ve sistemden silmemelisiniz. Özellikle organik trafik alan ürünlerinizin stokta olmadığı durumlarda sistemde yer almaması, organik trafik kaybı yaşatır. Beraberinde SEO performansınızın dibe vurmasına yol açabilir. Bu nedenle, stokta olmayan bir ürünü sistemden silmek yerine, ürünün detay sayfasında bu ürünün stokta olmadığını belirtmeniz daha yararlı olacaktır.

SEO hakkında merak ettikleriniz, sorularınızın cevapları ve en güncel SEO yazılarını okumaya devam etmek için https://www.anilzengin.com.tr/seo/ sayfasını hemen ziyaret edin!

Anıl Zengin

6 yıldır dijital pazarlama sektöründe birbirinden farklı projelerde yer aldım. Eğitim hayatımı İstanbul Kültür Üniversitesi'nden mezun olarak tamamladım. Sırasıyla Haberturk.com, Peakment Digital ve 360 Ajans'ta SEO Uzmanı olarak görev aldım. Şu anda da boosmart - Pazarlama Zekası ve Performans Pazarlaması Ajansı'nda SEO Uzmanı olarak görev alıyorum.

İlgili Makaleler

22 Yorum

  1. Değerli bilgilerinizi bizimle paylaştığınız için çok teşekkür ederim aklımda seo ile ilgili bir kaç soru vardı cevaplarını sizin makelenizde buldum

  2. E-ticaret konusu gerçekten önemli bir çalışma ister, bu başarılı makalede’ de bahsedildiği gibi web sitesini almak yada tasarlatmakla iş bitmiyor.

  3. Merhaba, yeni açılan web sitem için yazılanları uyguladım ve ilerleme kaydettim bir anahtar kelimede henüz çıkamadım google da domain yaşımdan mı ne den kaynaklı bilemiyorum domain yaşının etkisi ne kadar olur.

    1. Domain yaşı otorite açısından elbette önemli fakat çok da büyük bir faktör değil. İlgili anahtar kelimede çıkan rakiplerinizi iyi analiz ederek onların önüne geçebilecek hamleler yapmalısınız.

  4. El yapımı ayakkabı üreten bir abim ile yaptığı ayakkabıları satmak için ufak bir e-ticaret sitesi kurmayı düşünüyorduk, bu makale benim için faydalı oldu teşekkürler.

  5. Sürekli seo ile ilgili bilgilere bakıyorum. Verdiğiniz bilgiler çok önemli gerçekten. Bu tarz yazıların ve SEO bilgilerinin devamını bekliyoruz.

  6. Gerçekten çok kaliteli bir makale olmuş eminim ücretli bir makale istesek ancak bu kadar olurdu. yazılanları takip edip uygulasak eminim çok işimize yarar.. bu muazzam bilgiler için teşekkür ederiz..

  7. E-ticaret seo günümüzde E-ticaret sitelerin olmazsa olmazları arasında yer alıyor. Ürün satışlarını arttırmak için, genel ve ürün bazlı olarak e-ticaret sayfalarına seo çalışması yapılmalı. Özellikle özgün içerikli ürün sayfaları üretmek ve bunu sosyal medya mecralarında paylaşmak büyük fayda sağlıyor. Bu tarz makaleler ile e-ticaret seo için neler yapabileceğimiz bir nebze olsun öğrenebiliyoruz.

  8. E-ticaret ne yazık ki hevesli girişimcileri kendisine çeken ve sonu hüsran olabilen son yılların popüler yatırım (!) araçlarından. Özellikle kurulumdan sürekli güncellemeye ve reklamlara kadar dikkatle üzerinde durulması gereken bir mecra.

  9. Solucan gübresi üzerine kurduğumuz e-ticaret sitemizde verdiğiniz bilgiler uygulayarak 1 tık ust seviyeye cıktık. değerli yazınız ıcın tesekkur ederiz.

  10. E-ticaret için bu kadar kapsamlı bir rehber hazırladığınız için teşekkür ediyorum. Uygulanması ve takip edilmesi gereken pek çok ince ayrıntı varmış…

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yorum göndererek Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş sayılırsınız.
Yukarıdaki yorum kutucuğu; ad - soyad, e-posta adresi ve internet site bilgilerini toplar. Toplanan bu veriler sitemizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmaktadır. Yorumunuzu gönderdiğiniz takdirde, bilgilerinizin dijital reklam çalışmalarında kullanılmasına izin vermiş sayılırsınız.

Başa dön tuşu